Los bericht bekijken
  #2  
Oud 18 september 2017, 12:56
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Verdi Bekijk bericht
Hun reactie is dat als ik vrijgesteld wil zijn van btw, dat ik dan ingeschreven moet staan bij het CRKBO.
En hebben ze daar niet een punt? Het CRBKO zegt dat op zijn site ook.

Citaat:
Mijn boekhouder, en ikzelf ook, zijn van mening dat het werk voor een erkende hbo-instelling sowieso vrijgesteld is van btw
Op grond waarvan is dat zo? Dat het onderwijs aangeboden aan studenten door een erkende instelling vrij is van btw, wil niet per se zeggen dat de diensten die een zelfstandige aan zo'n instelling aanbiedt ook vrij zijn van btw.

Citaat:
Krijg ik achteraf problemen met de belastingdienst als ik mijn facturen zonder btw aanlever en mijn opdrachtgever overzichten mét btw aanlevert?
Ja. Want dit betekent dat jouw opdrachtgever btw van de belastingdienst terugvraagt, die jij niet afdraagt. Dat is een ernstige vorm van btw-fraude.

Het is van van twee mogelijkheden één:
  1. Jij moet btw heffen. Die moet je dan ook factureren en afdragen. Als je dat nalaat, pleeg je btw-fraude.
  2. Jij moet geen btw heffen. Die staat dan niet op je factuur en draag je niet af. Dan mag je opdrachtgever die er niet zelf bij verzinnen en bij de Belastingdienst terugvragen. Doen ze dat toch, dan plegen ze btw-fraude.

Je zult het toch met je opdrachtgever eens moeten worden over welke van de twee het geval is.
__________________
René
Met citaat reageren