Los bericht bekijken
  #15  
Oud 27 februari 2007, 20:26
pwhooftman pwhooftman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 december 2006
Berichten: 4
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Hoi Fjodor,

De vraag of de BD het 3 opdrachtgevers-criterium strikt hanteert is zo ongeveer de meest gestelde VAR vraag.

Een jaar geleden zat ik in een vergelijkbare situatie. In 2006 had ik 2 opdrachtgevers, waarvan één m'n oude werkgever. Deze opdracht was echter substantieel geringer dan de andere, zelf verkregen, opdracht. Voor beide opdrachten heb ik wel onderhandelingen gevoerd en geoffreerd. Op basis van het nalezen van vele fora heb ik voor mezelf het volgende beeld ontwikkeld:

- een VAR aanvraag wordt beoordeeld op het totaal van alle vragen. Zo te zien gedraag je je ondernemend genoeg.
- je kan niet alles weten op het moment van aanvragen. Bij aanvraag gaf ik dus aan wel minimaal 3 opdrachtgevers te hebben... Het werden er twee, sorry.
- Een eenmaal gekregen VAR WUO pleit je opdrachtgever vrij. Áls je al gedoe krijgt merkt je opdrachtgever dat niet; niet onbelangrijk voor je reputatie :-)
- Áls je al naheffingen krijgt, dan hou je altijd nog meer over dan in loondienst
- de BD is al gauw blij als je goed verdient; dan halen ze hun centen wel binnen aan IB;
- Zorg ervoor dat je je verder netjes gedraagt (op tijd BTW aangifte en betalen, nette boekhouding voeren, geen excentrieke aftrekposten), dan heeft de BD geen aanleiding iets te onderzoeken;
- het (politieke) klimaat voor starters wordt steeds beter, moeilijk doen door de BD past daar niet in.
- men kan toch niet van je verwachten opdrachten voortijdig af te breken om aan VAR criteria te voldoen.

Kortom, tenzij je nu al weet dat je heel 2007 meer dan 75% van je omzet bij je voormalige werkgever haalt zit je volgens mij goed. En anders start je toch een BV? (geen ervaring mee maar dat hoor ik altijd als oplossing. Google eens naar zzp-oke).
Stel in ieder geval wel een offerte op en laat die formeel accepteren.