Los bericht bekijken
  #5  
Oud 15 september 2011, 01:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rijak-adm Bekijk bericht
Met bedrijf ga ik er van uit dat het een eenmanszaak is.
Oeps, dit had ik misschien moeten toelichten. Mijn bedrijf is een bv (werkmaatschappij onder een holding), mijn zakenpartner zit met haar eenmanszaak (dus eigenlijk als natuurlijke persoon) in de vof.

Citaat:
De term arbeidsbeloning bestaat fiscaal derhalve niet in een eenmanszaak.
Okay, maar de eenmanszaak van een ondernemer kan de vof, waarin die ondernemer vennoot is, factureren. Dat drukt de winst in de vof, maar verhoogt de winst in zijn eenmanszaak, dus de fiscus loopt niets mis.

Citaat:
Dat de vennoten een "arbeidsbeloning" aan elkaar uitkeren is slechts een praktische regeling in afwachting van de jaarcijfers.
Dat ben ik niet met je eens. Als vennoot 1 meer uren in het gezamenlijke bedrijf steekt dan vennoot 2, dan is factureren aan de vof vanuit de respectievelijke eenmanszaak of bv, anders dan de winst verdelen. Bij factureren ontstaan de winsten in de afzonderlijke bedrijven (of aangiftes) afhankelijk van de individuele bijdrage (in de zin van gewerkte uren), terwijl de winstverdeling een vaste formule volgt ook al werkt de een meer dan de ander. Je kunt deze constructie dus heel goed (en fiscaal correct) gebruiken om verschillen in gewerkte uren zakelijk te verrekenen.
__________________
René
Met citaat reageren