Los bericht bekijken
  #5  
Oud 19 september 2011, 17:50
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Wel opletten met uren opgeven in de periode dat er ook ww werd genoten. Want in principe worden alle uren gekort tenzij er toestemming is om naast de uitkering bij te verdienen in een al bestaande onderneming / freelance werk.

Daarbij omdat Maarten aangeeft altijd freelance werk ernaast gedaan te hebben (en naar ik aanneem heeft aangegeven als resultaat uit overige werkzaamheden) zou het mij niet verbazen als de belastingdienst zich op het standpunt zal stellen dat alleen de uren vanaf inschrijving meegenomen mogen worden en eventueel de voorbereidingsuren, maar niet de uren besteed aan klanten omdat die nog onder de resultaat uit overige werkzaamheden vallen.

De meest veilige optie is te zorgen dat je in de periode april - december 2011 genoeg uren maakt om het urencriterium te halen. en ook om problemen met het UWV te voorkomen.

uiteraard is het mogelijk gewoon aangifte te doen waarin je de uren van voor de inschrijving meetelt, (je bepaald tenslotte in eerste instantie zelf of je het wel of niet toepast) maar realiseer je dan dat als je maar net aan het urencriterium haalt dat je dan bij een controle vrijwel zeker een discussie krijgt met de belastingdienst over die uren.

Het gaat me te ver om te zeggen dat het niet kan, maar doordat je al langer freelancewerk doet is het ook geen zekerheid dat je de uren nu opeens kan toerekenen aan je urencriterium terwijl je formeel nog niet gestart bent. Ik zie geen problemen met de uren van echte voorbereidingen van je bedrijf (maken website, informeren naar juiste rechtsvorm en verzamelen info over allerlei bijkomende verplichtingen) maar wel met de uren gemaakt voor de klanten want die werden voorheen ook als resultaat overige werkzaamheden aangegeven.

Ik zou dus de aangifte van 2011 voorleggen aan een fiscalist en vragen naar zijn visie op die uren, zeker als die uren je net over de urencriterium drempel heen helpen..
Met citaat reageren