Los bericht bekijken
  #3  
Oud 6 januari 2013, 21:14
Jstokhof Jstokhof is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2013
Berichten: 11
Standaard

Oké, voor de helderheid en zoals het mij is uitgelegd door een accountant even het hele proces zoals ik het nu doe. Even fictief;

Stap 1:

Ik stuur een factuur van €1000. Die boek ik aan de debet kant van de balans op debiteuren en aan de credit kant van de WV rek. De winst stijgt dan met 1000 euro, dat wordt opgeteld aan de credit kant van de balans en dus is de balans in evenwicht.

Stap 2:

De factuur wordt betaald en ik boek de €1000 van de ene debet balanspost (debiteuren) naar de andere (bank). Zo hou ik bij wanneer facturen ook daadwerkelijk worden betaald.

Stap 3:

En hier gaat het denk ik mis. Ik betaal mezelf salaris van €1000. Ik boek nu van de ene debetpost op de balans (namelijk bank) naar de andere debetpost (namelijk prive opname). Zo is dit mij uitgelegd maar dit klopt dus denk ik van geen kant omdat mijn eigen vermogen nu niet daalt. De balans is dus nog wel in evenwicht maar boekhoudkundig lijkt het niet te kloppen.

Hoe zou ik dit moeten doen? Of doe ik het eigenlijk goed en maak ik een denkfout? Alvast dank voor de vorige snelle reactie!

Jelle
Met citaat reageren