Los bericht bekijken
  #1  
Oud 16 juli 2007, 18:31
Sandra Schoppers Sandra Schoppers is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 22
Standaard Twijfels over fiscale zaken: wat te doen met BTW en VAR?

Hoi iedereen,

Heb vandaag een eenmanszaak geregistreerd voor tekstschrijven bij de KvK.
Ik heb mijn eerste opdracht binnengekregen. In september will ik fulltime gaan studeren en daarnaast ca 1 dag in de week freelance tekstschrijven. Hopenlijk krijg ik nog meer opdrachtgevers.

Ik twijfel over het 'nut' van een BTW-nummer. Ik moet me opgeven bij de BD als eenmanszaak, maar moet ik persé een BTW-nummer aanvragen?
Het lijkt me nl. eenvoudiger om gewoon facturen te sturen zonder BTW en de inkomsten middels de reguliere IB aangifte als 'overige inkomsten' aan te geven.

Mijn opdrachtgever wil voor deze eerste opdracht mij matsen met de opting-in regeling, en gaf te kennen dat hij voor de volgende opdrachten liever gevrijwaard zou zijn van de premie-afdrachtplicht. Kan ik me voorstellen.
Ik twijfel of ik voor de VAR-ROW of de VAR-WUO moet gaan.
Bij de VAR-WUO moet ik (volgens de BD) een aparte zakelijke aangifte invullen. Bij de VAR-ROW kan ik aangifte doen via de reguliere particulieren IB aangifte. Ik voel meer voor het laatste, het lijkt mij eenvoudiger.

Ik wil niet al te veel tijd/geld spenderen aan administratieve romslomp. Kan iemand mij wat tips geven?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren