Los bericht bekijken
  #4  
Oud 3 mei 2011, 20:59
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Marieke,

Ik heb geen ervaring als journalist of met de branchgewoonten.

Wat ik me kan voorstellen is dat je in de tijd dat je geen opdrachten hebt je dan een aantal artikelen schrijft over onderwerpen die jou aanspreken. En ik denk dat als je een opdracht krijgt dat er vaak een briefing/opdrachtomschrijving bij zit wat ze van je verwachten. Jij zou dat voor de artikelen die je hebt geschreven zelf kunnen maken. zodat de redacteur van het blad dat je benaderd een goed idee kan krijgen.

Je zet dan bijvoorbeeld de inleiding van je artikel daarin verder vanuit welk perspectief het is geschreven. Bijv belastingadviseur X legt uit hoe de kleine ondernemersregeling werkt. Of ZZP-STarter Y vertelt over haar eerste BTW aangifte en welke obstakels ze daarbij tegenkwam

Vervolgens vertel je nog wat over de bronnen die je hebt geraadpleegt, de schrijfstijl, de (huidige lengte) en de mogelijkheden die je ziet om een artikel in te korten of uit te breiden.

Ik denk dat als je deze info op 1 a4tje (emailtje) aan je potentiële opdrachtgever kan verstrekken dat deze zeer snel kan beslissen of het artikel intressant kan zijn voor hen. Als ze dan vragen of ze het hele artikel mogen lezen dan kun jij makkelijker die NDA voorleggen zonder dat het vreemd overkomt en je laat ook aan de potentiele opdrachtgever zien serieus bezig te zijn en niet als freelancer 113 van dit jaar komt vragen of je misschien eens een stukkie voor ze mag schrijven.
Je kunt de "briefing" natuurlijk ook een beetje toeschrijven naar het soort blad.

Ik denk dat als je een dergelijke aanpak kiest dat je in elk geval positief opvalt. en mocht het artikel dat je hebt geschreven uiteindelijk niet geplaatst kunnen worden dan kun je na een aantal maanden altijd nog besluiten om het als portfolio verhaal op je website te zetten.
Met citaat reageren