Los bericht bekijken
  #16  
Oud 9 juni 2008, 19:34
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: VAR-wuo en belastingdienst oordeelt toch loonheffing

Even een updeetje. Ik heb inmiddels begrepen dat de Belastingdienst dit standpunt inneemt omdat de freelancers werkzaamheden verrichten die tot de kern van de dienstverlening van het bedrijf behoren. Dit klopt en klopt niet, afhankelijk van hoe je er naar kijkt. Maar het is toch van de zotte dat op basis van 1 criterium dit oordeel wordt geveld? Hoe vaak ondersteun je als freelancer niet een bedrijf en doe je iets (al dan niet op interim basis) wat tot de kern van de dienstverlening van een bedrijf behoort?
Mijn VAR is notabene afgegeven voor "het ondersteunen van bedrijfsprocessen".

Op zich komt de Belastingdienst niet terug op mijn VAR, die blijft gewoon geldig. Alleen oordelen zij voor deze opdracht dat hier een loondienstbetrekking aanwezig is. Het zal je gebeuren dat ze op deze wijze alle freelance klussen stuk voor stuk gaan beoordelen....voor je het weet zit jet met wel 10 werkgevers per jaar (terwijl je er eigenlijk al niet 1 meer wilde..).

Ik zal woensdag de betreffende meneer van de Belastingdienst bellen en dan bekijken wat we hier nog aan kunnen doen. Overigens is de opdrachtgever zeer welwillend en medewerkingsbereid om met elkaar ten strijde te gaan dus daar zal het niet aan liggen.

Marjan