Los bericht bekijken
  #1  
Oud 30 augustus 2016, 14:19
RikR RikR is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2016
Berichten: 2
Standaard Eisen aan winstgevendheid bij meerdere activiteiten binnen eenmanszaak?

Hallo forumgenoten,

Naast een part-time loonbetrekking ben ik een ZZP'ende adviseur. Ik wil graag een activiteit aan mijn eenmanszaak toevoegen. Dat kan op zich prima, via de KvK en eventueel een aparte handelsnaam, maar toch vroeg ik me af of de beoogde constructie wel toegestaan wordt:

Activiteit 1 = Adviseur

Inkomsten = 20.000 euro
Uitgaven = 2.000 euro
Uren = 1100
Dit is al jaren mijn eenmanszaak, en die loopt prima, alleen is het jammer dat ik urencriterium net niet haal.

Activiteit 2 = Kok
Inkomsten = 0
Uitgaven = 1.000 euro (cursussen, boeken)
Uren = 150
Als kok heb ik wel eens een betaalde klus gedaan, en het is mijn oprechte ambitie om meer van dit soort werk te doen. Maar wanneer dat geld gaat opleveren, weet ik natuurlijk niet. Ik maak reclame voor dit werk en hou een gescheiden administratie bij.

Als "losse" activiteit wordt mijn werk als kok natuurlijk niet als serieus ondernemerschap gezien door de Belastingdienst. Maar de eenmanszaak als geheel is prima winstgevend en gezond.

Kan ik deze nieuwe activiteit zonder problemen toevoegen aan mijn eenmanszaak, en daarmee mijn urencriterium halen? Of wordt dit door de Belastingdienst als hobby gezien zolang ik niks verdien met die specifieke activiteit?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes Rik
Met citaat reageren