Los bericht bekijken
  #2  
Oud 27 juli 2007, 00:09
mbrouwer mbrouwer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juli 2007
Berichten: 11
Stuur een bericht via MSN naar mbrouwer
Standaard Re: Freelancen bij je oude werkgever, ?!?

Ik zit in een soortgelijke situatie als jij, eigenlijk precies dezelfde

Heel strikt genomen kan het niet, omdat je namelijk meerdere werkgevers moet hebben om als ondernemer gezien te worden (los van nog wat andere criteria natuurlijk). Het probleem komt een beetje op bij het aanvragen van de VAR. Als jouw oude werkgever je enige opdrachtgever is dan ga je sowieso geen VAR-WUO krijgen. Een oplossing is om een VAR-ROW aan te vragen, je werkgever draagt dan de werkgeverslasten af maar jij de loon- en omzet belasting. Voordeel hierbij is dat je voor zover ik begrepen heb wel bedrijfskosten en btw af kan trekken (en afdragen). Het nadeel is alleen dat je geen gebruik kunt maken van de starters- en zelfstandigenaftrek. Wellicht zijn er nog meer nadelen maar die ik laat me graag verbeteren en/of aanvullen door de "veteranen" hier.

Een andere oplossing is om als je werkgever meerdere ondernemingen heeft om via die bedrijven het werk te doen of om meerdere opdrachtgevers te regelen. De regel hierbij is dat je minimaal 3 opdrachtgevers moet hebben om als ondernemer gezien te worden. Als je dus 40% van je tijd via je oude werkgever werkt en de andere 60% verdeelt over andere opdrachtgevers dan zit je volgens mij wel goed.

Nogmaals een VAR-ROW is ook een oplossing, je draagt nog steeds de risicos als ondernemer alleen draag je de lasten niet zelf af. Of een zelfopgestelde verklaring van onze vrienden in apeldoorn genoeg ik betwijfel ik. Er zijn ook een aantal payroll bedrijven die de payrolling voor je overnemen, je zit dan bijvoorbeeld via een payroll bedrijf bij je oude werkgever alleen draagt je werkgever niets af maar doet het payroll bedrijf dat, alleen kost dat wel wat geld natuurlijk.

Succes met je keuze in ieder geval!
Met citaat reageren