Los bericht bekijken
  #5  
Oud 4 augustus 2007, 15:16
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is.

Annet,

Wat er ook in de EV wordt gezet maakt op zich niet uit. Achteraf wordt door de Belastingdienst beoordeeld of er wel/niet sprake is van een (ficitieve) dienstbetrekking. Dat gebeurt dus aan de hand van de feitelijke situatie.

Zolang je geen VAR WUO hebt ligt het risico voor naheffingen van premies en belastingen bij je opdrachtgever. Als zij allerlei constructies maken om te laten zien dat er geen gezagsverhouding bestaat, dan is dat in dit geval voor hun risico.

Op de vraag of er wel of geen gezagsverhouding bestaat kan ik niet zo 1,2,3 antwoorden, want dan heb ik veel meer informatie nodig en eigenlijk is zoiets ook niet geschikt voor een forum (ik heb dit soort onderzoeken in het verleden namelijk veel gedaan).

Ik ben het met Rene eens dat je eerst voor je zelf uit moet maken wat je wilt, maar ook dat je niet te bang moet zijn voor allerlei belastingregels. Het is natuurlijk zo dat het allemaal heel confronterend is als je er pas mee begint, maar duizenden zijn je voorgegaan en gaan daar nu ook goed mee om.

Wim