Los bericht bekijken
  #6  
Oud 6 augustus 2007, 12:46
Annet's schermafbeelding
Annet Annet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 4
Standaard Re: Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is.


René, bedankt voor je reactie.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik snap het niet helemaal. Aan de ene kant wil je geloof ik eigenlijk graag in loondienst zijn, maar aan de andere kant wil je niet dat er loonheffingen worden ingehouden. Dat gaat niet samen.
Sorry, René, dat ik blijkbaar niet duidelijk ben geweest. Het is niet zo dat ik in loondienst wil. Daardoor zou mijn man in een andere belastingschaal terechtkomen, wat niet gunstig is. Daarnaast heb ik geen problemen met loonheffingen als ik in loondienst zou zijn. Alleen ik ben niet in loondienst, heb het afgelopen jaar als freelancer voor minder dan het minimumloon per uur gewerkt (omdat ik ervanuit was gegaan dat mijn tweede opdrachtgever een deel van mijn loon aan de belasting zou afdragen, wat nu niet zo blijkt te zijn. Deze denkfout heb ik gemaakt toen ik het uurtarief van mijn eerste opdrachtgever ging vergelijken met dat van mijn tweede opdrachtgever: het verschil in uurtarief was precies dat belastingdeel wat ik voor de inkomstenbelasting moest afdragen van het brutoloon van mijn eerste opdrachtgever… Ik dacht daarom lange tijd, maar blijkbaar onterecht, dat ik bij mijn tweede opdrachtgever een nettoloon verdiende).

Ook al heb ik sinds kort bij mijn tweede opdrachtgever het uurtarief weten op te krikken met een euro per uur extra, er moet van dat kleine beetje wat ik dan verdien, niet te veel afgesnoept worden door allerlei premies. In dat geval krijg je namelijk een situatie waarin ik, naast het derde deel dat sowieso al naar de belastingdienst gaat, ook nog eens premies verschuldigd ben, terwijl het loon op jaarbasis er dan amper of niet tegenop weegt. Dan kan ik beter helemaal niet gaan werken.