Los bericht bekijken
  #2  
Oud 12 augustus 2009, 03:14
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Oudedagsvoorziening: FOR of jaarruimte?

Dag svdmeer,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door svdmeer Bekijk bericht
Ik begrijp hoe het werkt, maar niet de meerwaarde ten opzichte van jaarruimte (afgezien van constructies met de FOR die niet als primaire doel de oudedagsvoorziening hebben).
De jaarruimte is het bedrag aan premies, betaald voor een lijfrentevoorziening, dat in aftrek mag worden gebracht op de te betalen inkomstenbelasting.
De FOR is uitstel van belastingbetaling (IB) over een deel van de winst, meer niet.
De FOR heeft dus geen meerwaarde, maar is iets totaal anders.

Je kunt dus van beide regelingen gebruik maken, maar mag de FOR van een jaar NIET bij de jaarruimte tellen om aan het bedrag aan aftrekbare premies te komen!!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door svdmeer Bekijk bericht
C. Het valt onder het ondernemingsvermogen. Lijkt mij logisch, want het staat op de balans. Wat gebeurt er dan met de rente? Wordt die belast als winst uit onderneming?

C. lijkt mij het meest waarschijnlijk, maar wat doe je met de rente? Bij de belastbare winst op doen?
Het ís ondernemingsvermogen, net als iedere andere euro die je onderneming bezit in de vorm van klinkende munt of zaken. Van al het geld dat op een spaarrekening staat, moet de rente daarover inderdaad bij je omzet opgeteld worden.
Of het ook winst wordt, is afhankelijk van andere zaken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door svdmeer Bekijk bericht
Ik lees dat je met de FOR als je 65 wordt een uitkerende lijfrente kunt kopen. Zo voorkom je dat je in één keer wordt afgerekend door de fiscus en het voordeel van deels lagere belastingtarieven voor 65+-ers misloopt.
Maar kun je ook met je FOR vóórdat je 65 bent een opbouwende lijfrente kopen? Of het bedrag uit je FOR simpelweg storten op je lijfrentebankspaarrekening zodat je het gelijk in box 1 hebt staan? Kan dat alleen als je stopt met de onderneming of ook tussentijds?
Het antwoord op beide vragen is "nee". De opgebouwde FOR is geen daadwerkelijk geld (je hoeft het namelijk niet op een spaarrekening te zetten), maar alleen een administratieve telling van het bedrag aan winst waar nog geen belasting over is afgedragen.

Veel ondernemers gebruiken de FOR-regeling alleen maar om minder belasting te hoeven betalen, maar reserveren totaal geen geld. Op het moment dat ze hun onderneming staken, moeten ze er echter wel over afrekenen, er rust immers een belastingclaim op. Dergelijke ondernemers kunnen in de aparte, maar voorspelbare situatie terecht komen dat ze niet kúnnen stoppen met hun onderneming, simpelweg omdat ze het geld voor de te betalen belasting niet bezitten.

Groeten, Renée
Met citaat reageren