Los bericht bekijken
  #8  
Oud 10 maart 2006, 18:41
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Hoe bepaal je je uurtarief?

Ja, maak een overzichtje met tarieven. Kan iedereen lekker benchmarken. Toch zal je zien dat in bepaalde sectoren tarieven sterk afhangen van het soort opdracht. Bij grote klussen zakt het uurtarief bijvoorbeeld vaak. Of bij klussen waar continuiteit in zit. En spoed maakt dingen altijd duurder.

Zelf hoor ik steeds van freelance journalisten dat ze 50 cent per woord vragen bij het schrijven van een artikel. Ik zeg dan dat ik voor een artikel van 1500-2500 woorden de eerste keer niet meer dan 500 euro betaal. De freelancers gaan allemaal akkoord. Dat heet nu concurrentie. Daarna kunnen ze meer vragen en bij geschiktheid ook meer verdienen.

Een advocaat factureert per vijf minuten: een fax versturen, een telefoontje van 10 minuten en een brief maken? Je bent per uur al snel 150-200 euro kwijt. Da's een heel dure fax en een heel dure brief.

Dus wat mij betreft: maak maar een pagina voor de tarieven! Lijkt me erg leerzaam, maar zet er dan ook bij wat voor dienst geleverd wordt en wat voor ervaringsniveau iemand meebrengt.
Met citaat reageren