Los bericht bekijken
  #2  
Oud 3 augustus 2007, 15:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is.

Strikt genomen kun je geen VAR-WUO aanvragen. Je kunt slechts de vragen op het VAR-aanmeldformulier naar waarheid beantwoorden, waarna de belastingdienst bepaalt of het een WUO of ROW wordt. Kennelijk werd het in jouw geval een ROW.

Iets anders is dat je zou kunnen kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap, met alle gevolgen van dien. (ook positieve!) Als je dat doet en de vragen dienovereenkomstig beantwoordt dan krijg je een VAR-WUO. Kennelijk neemt je 2e opdrachtgever als vanzelfsprekend aan dat je dat wilt. Maar het is een zodanig grote stap dat je dat alleen als bewuste keuze zou moeten doen, niet even op verzoek van een opdrachtgever.

Als je een VAR-ROW hebt dan moet de opdrachtgever zelf beoordelen of hij loonheffingen moet inhouden. Daarbij draait het met name om de gezagsverhouding. Als hij wel moet inhouden, maar niet wil, dan kan hij je inhuren via een payrollservice die de inhouding verzorgt. En als hij niet hoeft in te houden dan is er niks aan de hand en kan hij je nog steeds bruto uitbetalen.

Wat de EV betreft, het hangt er geheel van af wat daarin staat.

Of er een dienstverband is met je tweede opdrachtgever is moeilijk te zeggen. Dat hangt af van het contract, de gemaakte afspraken, de gezagsverhouding etc. Bovendien kun je dit zowel arbeidsrechtelijk (juridisch) bekijken als fiscaal (wel of niet loonheffingen inhouden).

Dat je om fiscale redenen uitwijkt naar ander werk verbaast me. Toegegeven, het fiscale gedoe is even uitzoekerij. Maar meestal is er toch wel uit te komen. Ik zou de belasting nooit als uitgangspunt van mijn denken nemen. Het werkzame leven draait om plezier maken, nuttig werk doen en geld verdienen. Van dat laatste moet je een deel afstaan aan de fiscus, dat is nu eenmaal zo.
__________________
René