Los bericht bekijken
  #3  
Oud 3 augustus 2007, 22:04
Annet's schermafbeelding
Annet Annet is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 4
Standaard Re: Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is.


Dank voor je reactie, Rene. Die VAR-wuo is in mijn geval niet voor de hand liggend. In mijn huidige omstandigheden kan ik niet meer dan een uur of 12 per week aan mijn freelance correctiewerk besteden. Alleen daarom al voldoe ik aan geen enkele eis om voor een VAR-wuo in aanmerking te komen.


Mijn opdrachtgever stelt dat er geen gezagsverhouding is, terwijl ik in de praktijk ervaar dat er weldegelijk sprake is een dienstverband (dat is neem ik aan hetzelfde?). Naar mijn idee is mijn opdrachtgever wel verplicht om bepaalde gelden in te houden, maar is deze daartoe niet bereid. Daarom vroeg ik mij af wie nu gelijk heeft als het gaat om wel of geen dienstverband.

Er is nooit een contract opgemaakt, nimmer gesproken over de gezagsverhouding, behalve over de uurtarieven. Normaal gesproken bepaalt de freelancer het uurtarief, maar in mijn geval stelt mijn opdrachtgever vantevoren vast wat ik per uur met een correctieopdracht kan verdienen. Vandaar dat ik met geen enkel fiscaal aspect geconfronteerd ben geweest, tot voor kort.

Ik begrijp je reactie op mijn laatste alinea. Omdat ik behoorlijk conflictvermijdend ben, ga ik het probleem liever uit de weg, dan dat ik in materie verstrikt raak waar ik geen kaas van gegeten heb. Omdat ik vind dat mijn opdrachtgever niet echt meedenkt en tot nu toe alleen de zaken vanuit eigen optiek bekijkt, ben ik genoodzaakt om inderdaad zelf alles uit te pluizen. Ik doe daar mijn voordeel wel mee.

Omdat mijn loon op jaarbasis weinig voorstelt, is de inkomstenbelasting geen punt. Die moeten we immers allemaal betalen. Maar ik heb geen zin om op te draaien voor allerhande verzekeringspremies die ik door de wensen van mijn opdrachtgever in mijn maag gesplitst zal krijgen. Dan wordt er nog meer van mijn hele kleine verdienste afgesnoept, wat mijn rechtvaardigheidsgevoel tart.

De EV heb ik nog niet ontvangen, maar ik begrijp wel dat daarin nog eens dik onderstreept zal worden dat er van een (fictieve) dienstbetrekking absoluut geen sprake zal zijn. En dat is tegen mijn ‘zere’ been. Tegen zo’n EV zeg ik: nee. Zeg ik dat terecht?