Los bericht bekijken
  #4  
Oud 21 september 2009, 13:25
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Te hanteren Aansprakelijkheid bij consultancy

Ik denk dat Rene aardig de kern raakt. Algemene voorwaarden zijn belangrijk omdat ze jou als opdrachtnemer meer rechtzekerheid bij gewone / kleine geschillen. Maar feitelijk is het niet meer dan een weergave van wat jij (jou bedrijf) redelijk vind. Daarom is het ook verplicht ze bij elke offerte te stoppen zodat de potentiele klant ook weet wat jij redelijk vind. Vervolgens kan ook het spel beginnen over bepaalde voorwaarden. dus ook maar "my 2 cents"

Wat betreft de aansprakelijkheid moet je als zzp-er / kleine / startende ondernemer, reeël zijn. Welke schadevergoeding kun je betalen zonder failliet te gaan? Persoonlijk denk ik dat de opdrachtgever de meeste zekerheid heeft als je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebt. 1 of 2x factuurwaarde is heel subjectief en kan in het geheel niet in verhouding staan tot berokkende schade niet dat je ervan uit gaat maar ja shit happens..
Een van de eerste maatregelen bij problemen is dat je factuur niet betaald word, ongeacht wat in de AV staat. Als je een clausule hebt waarin je verwijst naar een beroepsaansprakelijkheid en/of wettelijke aansprakelijkheidsverzekering dan is voor iedereen duideljik dat je in geval van problemen goede voorzieningen hebt getroffen om de schade echt te dekken en niet alleen gerelateerd aan jou facturen.

Het niet betalen van een (deel van de) factuur door de opdrachtgever zou ik vooral als onderhandelingsresultaat willen zien en niet als standaard opgenomen in de AV. Dit zou je een schikking buiten de verzekering om kunnen noemen. Het vervelende is dat alles wat in de AV staat ook tegen je kan werken. Dus dat de hele factuurwaarde (of 2x factuurwaarde) als schade word geclaimd voor een klein probleem omdat je dat in je voorwaarden hebt genoemd als maximum..
Met citaat reageren