Los bericht bekijken
  #4  
Oud 10 mei 2008, 17:15
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: VAR ROW Artiestenregeling

Om aangemerkt te worden als ondernemer voor de Inkomstenbelasting is het aantal uren dat je moet besteden aan je werkzaamheden gesteld op 1225 per jaar en geen 700! Voor startende arbeidsgehandicapten geldt een verlaagd urencriterium: 800 uur per jaar.
Voor het bepalen van de uren tellen alle uren, die je in een kalenderjaar in je onderneming steekt, mee: reistijd, acquisitie, repetities, opzetten/onderhouden website, administratie, ja zelfs de tijd die je nodig hebt gehad om daadwerkelijk al je spullen aan te schaffen (tripjes naar de winkel, uitproberen van instrumenten/apparatuur, enz.).

Op grond van de Artiestenregeling heb je zonder VAR-wuo of VAR-dga geen andere mogelijkheid dan het laten verlonen van je gages.

Het feit dat jij zelf facturen hebt gestuurd, vrijwaart je opdrachtgever(s) niet van het inhouden van Loonheffing. Hetgeen jij nu totaal hebt ontvangen (dus inclusief BTW) wordt dan gezien als netto loon, wat als uitgangspunt zal dienen voor de nog na te heffen bedragen. Daar maak je geen vrienden mee!

De tip van Aspon m.b.t. een eventuele gezagsverhouding is niet terzake doend binnen de Artiestenregeling. Je hoeft je wat dat betreft dus niet in allerlei bochten te wringen.
Persoonlijk zou ik echter wel, zeker als je nog vaker voor je opdrachtgevers wilt werken, snel orde op zaken stellen. Het eventueel terugdraaien van situaties (creditfacturen sturen, alsnog verloningen laten doen) is nu nog te overzien.

Kijk anders even op mijn website: onder de knop "muzikanten" heb ik allerlei zaken verder uitgelegd (gezien je alias ga ik ervan uit dat je muzikante bent).

Succes!
Renée