Los bericht bekijken
  #4  
Oud 8 juni 2011, 12:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dan neem ik maar even aan dat hier niets over is afgesproken en dat het aankomt op het Nederlands recht (wetten, jurisprudentie etc.).

Wat je in ieder geval hebt is het opschortingsrecht: je stopt met werkzaamheden voor deze opdrachtgever tot hij zijn betalingsachterstand heeft ingelopen. Dat moet wel - rekening houdend met alle omstandigheden - redelijk en billijk zijn, maar dat lijkt me hier wel het geval.

Of je opdrachten die je hebt aangenomen mag annuleren (dat wil zeggen, je schort niet alleen de werkzaamheden op, maar je kondigt ook aan de opdracht niet meer te zullen uitvoeren) weet ik niet 1-2-3. Dat is niet helemaal vanzelfsprekend. Een klant met een tijdelijk liquiditeitsprobleem kan dan onredelijk in zijn belangen worden geschaad. Maar aan de andere kant heb jij ook een probleem: je kunt geen tijd vrijhouden voor een klant die niet betaalt en waarvoor je door opschorting feitelijk geen werkzaamheden kunt verrichten.

Misschien is het meest redelijke: al je werkzaamheden opschorten en reserveringen voor deze klant in je agenda schrappen. De boodschap voor de klant is: u moet eerst alle achterstallige betalingen doen (desgewenst inclusief wettelijke rente), daarna kunt u contact opnemen om een nieuwe planning af te spreken voor de lopende en nieuwe opdrachten. In de praktijk ben je dan af van een klant die niet meer kan of wil betalen.
__________________
René
Met citaat reageren