Los bericht bekijken
  #6  
Oud 15 april 2011, 11:24
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik vraag me af of gemeenten alleen in actie komen bij klachten. Misschien koppelen ze de KvK-registratie met een detailhandelcode aan het bestemmingsplan en rollen er geautomatiseerd boetebrieven uit.
Zo werken de gemeenten waar ik ervaring mee heb niet. Sterker nog: bij mijn weten mogen ze zo niet eens werken. Je bent dan reeds bezig met handhaven, terwijl de eerste stap altijd toezicht houden is. Ofwel: een ambtenaar zal eerst moeten constateren dat er een overtreding is, en zal pas dan handhavend optreden. Daarbij moet in zulke niet-urgente gevallen eerst de gelegenheid geboden worden om de overtreding ongedaan te maken. Een normale termijn hiervoor is 6 weken. Daarna kan een last onder dwangsom opgelegd worden, waarbij de overtreder nog eens 4 of 6 weken de tijd krijgt om de overtreding ongedaan te maken onder dwang van een boete. Na die periode zal de dwangsom verbeurd verklaard worden (bedrag per dag/week/maand dat de overtreding voortduurt met een bepaald maximum).

Als bedrijf heb je dus altijd nog een maand of 2-3 de tijd om de boel op te lossen. Iets wat redelijk is indien de overlast er is, maar beperkt is.

En inderdaad: als het bedrijf overlast veroorzaakt doordat er regelmatig mensen aan huis komen om zaken uit te proberen en er blijkbaar ook regelmatig vrachtwagens langskomen om de fietsen te leveren (vergeet die niet), dan vind ik het logisch dat de gemeente hier tegen optreed. Ongeacht of er klachten zijn; het is nu eenmaal een overtreding. En een ambtenaar die een overtreding contstateert, is verplicht om daar werk van te maken.

Dit is natuurlijk heel iets anders dan dat je echt puur via internet werkt. Als je nog niet eens goederen geleverd krijgt of maar in zeer beperkte mate en er geen klanten langskomen, dan ben je niet meer dan een kantoor.
Met citaat reageren