Los bericht bekijken
  #8  
Oud 1 juni 2011, 14:14
adlasko adlasko is offline
Lid
 
Geregistreerd: 31 mei 2011
Berichten: 15
Standaard

Beste Roel,

Ik ben pas gestart, dan wil je ook even testen waar je staat en met wie je te maken hebt.
Zie onderstaand, een niet standaard benadering, maar niet verboden door een behoorlijk groot accountantskantoor waar ik mee afstemde, van veel zaken maakt de belastingdienst ook niet zo'n groot probleem als de reacties op de forums doen vermoeden, mits de reden goed onderbouwd is en de administratie goed is vastgelegd.


Je mag belasting in principe pas terugvorderen als de factuur daadwerkelijk is betaald.
Niet na inboeking van de factuur, zoals veel bedrijven momenteel doen.
Dit wordt door de belastingdienst toegestaan, omdat je de kosten neemt in de betreffende maand, je kan dit zien als een voorlopige terugvordering.
Als je deze factuur echter niet betaald, mag je ook niet terugvorderen, zoals bij een faillissement. Hiervoor krijg je dan een naheffing.

Je mag dus bij een verlopen factuur waarbij je herinneringen hebt verstuurd en waarvan je verwacht dat deze niet meer betaald worden wel degelijk je btw afboeken.
Zolang de factuur niet betaald is, heb je de omzet niet gerealiseerd, heb je dus ook geen waarde toegevoegd. in principe heb je ook onterecht btw betaald in betreffende maand.

Krijg je alsnog geld, dan is inderdaad je omzet (gedeeltelijk) gerealiseerd in dit boekjaar en boek je bank aan dubdeb/ aan te betalen OB

De factuur mag je elk moment afboeken van je omzet als creditnota,
en elk moment hierna weer boeken als omzet factuur, btw wordt verrekend in de maand van de omzet toch ? in principe doe je nu hetzelfde, wat je vastgelegd niet meer betaald krijgt boek je van je omzet / aan rest dubdeb , dan is de btw toch op het juiste moment afgedragen en wat je niet omzet, betaal je toch geen btw voor, of niet ?
Kostprijs verkopen blijft hierdoor hetzelfde,

Nou wil ik van je weten, denk je dat dit mogelijk is of niet,

Groetjes,
Roland
Met citaat reageren