Los bericht bekijken
  #3  
Oud 26 december 2009, 20:57
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Freelance als Schildersbedrijf of als Klusbedrijf

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeroen_roos Bekijk bericht
Nu het volgende er geen geruchten dat het beter is om een klusbedrijf te starten ipv een Schildersberijf met oog op premies e.d??Zijn jullie daar in thuis
Ik denk dat je deze vraag het beste kunt voorleggen aan een medewerker van de KvK. Voor zover ik het weet is het schildersvak behoorlijk 'gereguleerd' en dat brengt kosten met zich mee. Misschien is er een verplicht pensioenfonds, waar ook zelfstandigen aan moeten deelnemen, zijn er beroepsgroepen/-keurmerken/productschappen waar je ingeschreven moet zijn (en dus voor moet betalen). Die info zouden ze je bij de KvK moeten kunnen geven, of je tenminste moeten kunnen doorverwijzen naar de instantie die daarover wél van de hoed en de rand weet.
Een klusbedrijf is een 'onbeschermde titel': het is geen officiële beroepsgroep, dus is er niets geregeld (waardoor er ook geen kwaliteitswaarborgen zijn!) en dat scheelt geld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeroen_roos Bekijk bericht
En ik vind het echt ontzettend lastig om een uurtarief te berekenen,omdat er een hoop concurrentie is in het schildersvak(polen,freelancers die onderverzekerd zijn die voor een super laag uurloon werken)hoe leg ik mijn uurloon vast?
Als je je tarief gaat richten op buitenlanders die in hun thuisland meer kunnen met één en dezelfde euro, of op semi-amateurs die het er een beetje bij doen, kun je beter niet eens gaan beginnen.
Het gaat om de prijs/kwaliteit-verhouding en als jij als professioneel schilder een uitstekende kwaliteit biedt, mag die ook in de prijs tot uiting komen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeroen_roos Bekijk bericht
Nu wil ik gaan freelancen,als het mogelijk is ook weer 4 dagen per week wat moet ik per week 4 dagen minimaal hebben?rekening houdend dat ik ook geen bonnen meer heb en dus met vakantie en of vrije dagen geen geld krijg.
Tom heeft een heel goed punt gemaakt: als jij 4 dagen in de week wilt werken als ondernemer, zul je op minder dan 4 dagen daadwerkelijk kunnen schilderen. Als je wel 4 dagen declarabel wilt schilderen, zul je de andere ondernemerswerkzaamheden op een ander moment moeten doen. Die declarabele uren moeten immers gefactureerd worden, je zult je spullen moeten inkopen (geen declarabele uren), je aangiftes en andere zaken van je administratie moeten gedaan worden.
Besteed je zaken uit, dan zul je een ander ervoor moeten betalen.

Ik heb ooit een Excel-document gedownload van De Zaak, waarmee je een (indicatie van een) uurtarief kunt berekenen. Het was kosteloos, dus ik voel me vrij het bij deze post in te voegen.

Voor wat betreft de kosten van verzekeringen: er zijn op dit forum meerdere posts over geweest (even zoeken), maar het minimale dat je m.i. moet hebben is een Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven (AVB). Reken daar voorlopig even € 150,- voor, dan zul je redelijk in de buurt van de werkelijke kosten komen.
Als jij een auto op kosten van het bedrijf gaat rijden, moet die ook verzekerd worden. Hetzelfde geldt, als je een opslagruimte voor je materialen moet gaan huren. Maak eens een afspraak met je verzekeringsadviseur zodra je een beetje een beeld hebt van de vorm waarin je je bedrijf zou willen gieten.

Neem vooral de tijd om alles goed door te rekenen!

Groeten en fijne feestdagen, Renée
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xls Tarief berekening DE ZAAK versie 2007.xls‎ (186,0 KB, 29x gelezen)
Met citaat reageren