Los bericht bekijken
  #10  
Oud 23 maart 2008, 10:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: projectmatig werken voor 1 opdrachtgever: hoe pak ik dat aan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob_V Bekijk bericht
wat kunnen verder de consequenties zijn als je door de fiscus niet als ondernemer wordt gezien? (kostentechnisch)
Dat je niet in aanmerking komt voor ondernemersaftrek en dat de opdrachtgever je misschien als werknemer moet behandelen (loonbelasting en premies werknemersverzekeringen inhouden).

Citaat:
Als je het zou combineren met een website waarbij je inkomsten hebt dan praat je waarschijnlijk over een geheel andere rechtsvorm waaronder je moet ondernemen?
De rechtsvorm staat er los van. Ik heb zelf precies hetzelfde gedaan: begonnen als ICT-freelancer, website ernaast (begonnen als showcase, uitgegroeid tot een uitgeefactiviteit). Eerst als eenmanszaak, later in een BV. Dat maakt niet uit. In beide gevallen heb je voor je freelance-dienstverlening een VAR-WUO of VAR-DGA nodig om de opdrachtgever de zekerheid te geven dat hij geen heffingen hoeft in te houden. En voor die VAR is het aantal opdrachtgevers een criterium.

Maar ik denk wel dat je ondernemerschap voor de IB (ondernemersaftrek) het geheel betreft en dat dus een goedlopende website-activiteit (met reëele omzet en zakelijke activiteit) het makkelijker maakt als ondernemer gezien te worden, ook al heb je maar 1 opdrachtgever voor je freelance-dienstverlening.

De logica achter dit alles is dat de overheid niet wil dat elke werknemer zich voortaan ondernemer kan noemen (en dus ondernemersaftrek claimen en opt-outen uit de werknemersverzekeringen), simpelweg door een website of andere zakelijke activiteit ernaast te doen.
__________________
René
Met citaat reageren