Los bericht bekijken
  #16  
Oud 24 maart 2009, 20:25
Niki Niki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 december 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Wie is mijn opdrachtgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ger Bekijk bericht
Klopt het als ik het volgende concludeer: als degene waarmee je een contract hebt en die je factureert, een bemiddelingsbureau is, dan tellen de onderliggende bedrijven waar je werkelijk voor werkt als opdrachtgever, maar als het detachering of uitzending is dan is het detacherings of uitzendbureau je opdrachtgever. Dan is het erg belangrijk wat de definities van detachering, uitzenden en bemiddelen zijn. Kent iemand de criteria waarmee de belastingdienst werkt voor bemiddeling versus detachering?
Deze conclusie komt denk ik een heel eind in de goede richting. De belastingdienst heeft inderdaad een aantal criteria die bepalen wat detachering en wat bemiddeling is. Maar deze zijn soms tegenstrijdig, en soms valt iets in beide categorien. En het schijnt toch ook niet helemaal zo te zijn dat twee compleet verschillende opdrachten voor dezelfde grote onderneming toch maar één opdrachtgever te zijn. Tenminste er zijn mensen die stellig beweren dat je dit als twee mag tellen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ger Bekijk bericht
In de uitleg staat iets over het risico. Dus als je met de bemiddelaar/detacheerder afspreekt dat je pas betaald krijgt als de uiteindelijke klant betaalt (en je daar ook aan houdt), zou je dan save zitten?
Je hebt het nu over het risico dat je je geld niet krijgt. Maar volgens mij bedoelt de belastingdienst het aansprakelijksheidsrisico.
Overigens loop ik altijd het risico dat er niet betaald wordt. Want hoewel je misschien afspreekt dat er betaald wordt zelfs als de uiteindelijke klant niet betaald, dan zal dit in de praktijk niet zo werken. Ja, misschien dat ze het één keer voorschieten, maar als er echt stront aan de knikker is, krijg je echt je geld niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ger Bekijk bericht
In mijn geval werk ik bijna volledig vanuit huis voor verschillende provincies en gemeenten. Samen met een aantal collega's heb ik er voor gekozen deze opdrachten via een BV te laten lopen, zodat we een naam in de markt kunnen zetten. Dit bedrijf heeft geen kantoor, het is alleen een Marketing front end, waar ik geen aandeel in heb. Het ontvangt een percentage van mijn omzet, maar ik maak zelf mijn offertes, werk thuis, krijg pas betaald als de provincie betaalt enz. Is dit nu bemiddeling en wie bepaalt dat?
Ja, dat weet ik ook niet. Ik weet wel dat het voor het hele verhaal niet uitmaakt of je een BV hebt of een eenmanszaak. Maar misschien dat deze constructie wel goed is omdat je misschien samen veel meer opdrachtgevers hebt.