Los bericht bekijken
  #17  
Oud 3 april 2009, 13:48
Reggie Reggie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2008
Berichten: 3
Unhappy Re: Wie is mijn opdrachtgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Je moet ook een beetje kijken naar de bedoeling achter de regels: jij hebt belastingvoordeel en je valt buiten de loonheffing/werknemersverzekeringen als je je daadwerkelijk als ondernemer gedraagt en ondernemingsrisico loopt.

Maar wanneer je alleen voor detacheringsbedrijven werkt en/of wanneer je feitelijk langdurig bij dezelfde eindklant blijft werken en wanneer dat dan ook nog eens verdacht veel op een werknemerssituatie lijkt (full time op locatie, werkgever/werknemer-achtige verhoudingen etc.) dan vindt de overheid dat je eigenlijk gewoon werknemer bent. Zo gek vind ik dat niet.
Misschien te lezen in een andere post op het forum (excuses daarvoor dan) maar ik vraag me toch af: ik heb dan wel belastingvoordeel als ondernemer, maar aangezien ik geen loonheffing (maar wel inkomstenbelasting!!) en premies werkenemersverzekeringen betaal, kan ik dus ook geen aanspraak maken op voorzieningen als ik dan geen werk heb (werkeloos of arbeidsongeschikt). Ik wil dat risico lopen en het is een risico.

Bovendien duren veel ICT projecten langer dan een jaar en het is mijn verdienste dat de (eind)klant mij wil inhuren voor de duur van dat gehele project. Als het project afgelopen is, vlieg ik er gewoon uit, en als ik mijn werk niet naar behoren doe, krijg ik geen geld en vlieg ik er ook uit... Bovendien heeft "geforceerd" thuiswerken geen zin als ik veel met andere mensen moet samenwerken die allemaal op de klantlocatie zitten...

Ik vind het dus wel gek dat de belastingdienst er zo'n probleem van maakt... (with all due respect to Rene, want hij heeft al veel wijze en nuttige informatie op het forum gepost!!)