Los bericht bekijken
  #19  
Oud 3 april 2009, 17:33
Niki Niki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 december 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Wie is mijn opdrachtgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reggie Bekijk bericht
Misschien te lezen in een andere post op het forum (excuses daarvoor dan) maar ik vraag me toch af: ik heb dan wel belastingvoordeel als ondernemer, maar aangezien ik geen loonheffing (maar wel inkomstenbelasting!!) en premies werkenemersverzekeringen betaal, kan ik dus ook geen aanspraak maken op voorzieningen als ik dan geen werk heb (werkeloos of arbeidsongeschikt). Ik wil dat risico lopen en het is een risico.

Bovendien duren veel ICT projecten langer dan een jaar en het is mijn verdienste dat de (eind)klant mij wil inhuren voor de duur van dat gehele project. Als het project afgelopen is, vlieg ik er gewoon uit, en als ik mijn werk niet naar behoren doe, krijg ik geen geld en vlieg ik er ook uit... Bovendien heeft "geforceerd" thuiswerken geen zin als ik veel met andere mensen moet samenwerken die allemaal op de klantlocatie zitten...
Zo kijk ik er ook tegenaan, maar de politiek misschien wel niet zoals René zegt. Echter het is niet mijn doel om allerlei collectieve verzekeringen te ontlopen. Want verzekeren en pensioen opbouwen doe ik nu ook, alleen dan niet via de werkgever. Ik wil gewoon eigen baas zijn, mijn eigen projecten uitzoeken, onderhandelen over tarief, eigen manier van kennis verwerven en natuurlijk zelf het geld opstrijken voor mijn werk in plaats van dat mijn baas het grootste deel krijgt.

Daarnaast lopen wij zeker in deze tijden toch het nodige risico op geen inkomen. Freelancers gaan er het eerste uit, dan de overige externen en dan pas de interne. Je moet behoorlijk wat meerwaarde hebben om te kunnen blijven. En dat zie ik toch zeker als ondernemen. Momenteel zijn de grote softwarehuizen druk doende de freelancers buiten spel te zetten zodat ze hun eigen bankzitters er voor in de plek kunnen zetten. En dan moet jij maar zorgen dat dit toch niet lukt. Ook een vorm van ondernemen wat overigens best leuk is.