Los bericht bekijken
  #2  
Oud 20 januari 2016, 16:16
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike van Hoof Bekijk bericht
Ik [...] welke niet 1225 uur besteed aan zijn eigen onderneming zou een VAR ROW moeten aanvragen.
Nee, dat klopt niet. Je verwart het urencriterium voor zelfstandigenaftrek met de vragen op het VAR-aanvraagformulier.

Citaat:
Nu ontvang ik mijn opdrachten via de mail of via een telefoongesprek
Welk communicatiemedium je met je opdrachtgevers gebruikt, heeft niets met de VAR te maken.

Citaat:
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat mijn klanten niet voor loonbelasting aangeslagen worden?
Daarover hebben je opdrachtgevers alleen zekerheid als je een geldige VAR-WUO hebt.

Citaat:
Verder lees ik dat de VAR niet verplicht is, en dat je bij het verkeerd gebruik hiervan een boete kunt krijgen. Waarom zou men dan een VAR aanvragen en wat is het echte voordeel hiervan?
Autorijden is niet verplicht en als je verkeerd autorijdt kun je een boete krijgen. Waarom zou men dan autorijden?

Omdat een VAR-WUO je opdrachtgevers zekerheid geeft dat ze niet voor loonbelasting worden aangeslagen.

Als je voor een VAR-WUO in aanmerking komt: aanvragen. Anders is er eigenlijk geen zekerheid te krijgen.

Vanuit de opdrachtgever gezien is een VAR-ROW (zelf beoordelen) voor een incidenteel klusje prima. Pas bij langdurige inhuur is er reden om een VAR-WUO als voorwaarde te stellen.

Helaas zijn veel opdrachtgevers huiverig om zonder VAR-WUO te werken. Dan houdt het een beetje op.
__________________
René