Los bericht bekijken
  #7  
Oud 17 april 2008, 21:22
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: HELP! Hoeveel belasting en BTW betalen als freelance journalist?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nino1983 Bekijk bericht
ja, maarnu heb ik nog steeds geen antwoord. Ben ik btw plichtig of niet als ik een VAR-ROW heb.
BTW = Omzetbelasting
ROW = Inkomstenbelasting (althans, heeft met je inkomstenbelasting te maken)

Twee verschillende dingen dus. Wil je zeker weten of je wel of niet BTW-plichtig bent, vraag het dan aan de Belastingdienst of vraag gewoon een BTW-nummer aan (ik meen me te herinneren dat ze in de vragenlijst vanzelf wel op een 'ja' of 'nee' komen op de vraag of je BTW-plichtig bent.

Citaat:
Nogmaals is btw voor zelfstandigen of ook voor freelance schrijvers die daarnaast in loondienst werken, erg onduidelijk allemaal !
Dan even heel duidelijk: ik ben freelance tekstschrijver, zelfstandige én werk (een aanzienlijk aantal uren) in loondienst! Het bijt elkaar niet. Voro de BTW; zie weer hierboven.

Het te betalen belastingbedrag zul je idd aan het einde van het jaar moeten schuiven, omdat je dan aangifte doet. Je krijgt óf geld terug, of niet, of moet betalen. In jouw geval verwacht ik dat je moet betalen, omdat je niet in aanmerking komt voor startersvoordeeltjes en dus gewoon extra inkomsten hebt die belast moeten worden. Je krijgt in ieder geval één aanslag, niet eentje voor 'loondienst' en eentje voor 'freelance'.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren