Los bericht bekijken
  #4  
Oud 6 november 2007, 18:50
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Hoe ben jij gegroeid door te freelancen?

Groeien doe je altijd (jij op T=0 is niet dezelfde als op T=1), maar ik begrijp de vraag. Ik ben mij veel minder zorgen gaan maken over omzetten, winsten en verliezen. Ook is het gemakkelijker te relativeren als het gaat om grote en kleine bedragen en aantallen (mijn omzet vs die van Pfizer; mijn bereik vs het bereik van de NYT).
Sinds ik uit loondienst ben, denk ik ook 'vrijer' (meer ongebonden) na over wat ik wil, kan en leuk vind. Dat is ook wel een beetje logisch, in loondienst zit je al snel in een carriereplanning en dan is er altijd een bedrijf dat plannen met jou heeft (naast jouw persoonlijke ambities).
Ik ben ook veel bewuster geworden van commercie en zaken doen (en de soms moeizame relatie met kwaliteit en inhoud); ook harder op sommige punten (zo heb ik specifiek op dit moment een enorme hekel aan mensen die het auteursrecht aan hun laars lappen maar daar hebben we gelukkig de NVJ voor).
Verder ben ik van selfstartende freelance tekstschrijver inmiddels doorontwikkeld tot meer ervaren schrijver en journalist en weet ik hoe ik een blad of krant in elkaar kan zetten. Gewoon veel geleerd door er mee bezig te zijn. Volgende stap is het uitgeefvak. Jammie, makelaar in kennis.
Tot slot: ik was door mijn loopbaan in de callcenter business al een beetje moe van alle management speak, maar weet nu beter wat ik wel ('structures in fives') en niet (vrijwel alles na 2000) waardeer. Maar dat heeft niet alleen met groei te maken, ook met grijs .
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren