Los bericht bekijken
  #4  
Oud 3 augustus 2009, 13:24
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Freelance ICT'er (Nieuw) Stelt zich voor

He Vincent,

Een concurrentiebeding en / of relatie beding van 3 jaar komt mij als onredelijk over en is mogelijk zelfs goed aanvechtbaar. Een werkgever mag niet zomaar elke beperking opleggen. Dit soort bedingen moeten zeer expliciet zijn omschreven om stand te houden in de rechtbank en de mag alleen zwaarwegende belangen van de werkgever afdekken . Heel algemeen gesteld is een concurrentiebeding van 12 maanden acceptabel evenals een relatiebeding van 12-24 maanden.

Bij zwaarwegende belangen moet je denken aan. Specifieke kennis die jij hebt verkregen doordat je daar werkte en die concurrenten niet hebben en die door jou overstap daar wel (indirect) terecht komt. of in geval van een relatiebeding natuurlijk de omzet die ze mislopen als jij de klant overneemt. maar dan niet voor 3 jaar, tenzij jou werkgever relatief grote investeringen heeft moeten doen om de klant van dienst te kunnen zijn en jij nu kunt profiteren (bijv een applicatie die de werkgever heeft ontwikkeld voor die klant en alleen bij die klant word gebruikt en pas na 5 jaar word terugverdiend) terwijl als jij de klant na 2 jaar overneemt dus "gratis" de applicatie krijgt en de werkgever met een verlies op die klant komt te zitten.

Het is heel lastig aan te geven of in jou geval 3 jaar onredelijk is. Maar ik denk zeker dat het de moeite waard is om even een advocaat (rechtsbijstand?) naar je contract te laten kijken, als de clausules slecht zijn opgesteld hebben ze uberhaupt weinig kans op en anders is de termijn denk ik wel aanvechtbaar. Nadat je je positie kent kun je dan om de tafel gaan met je (ex)werkgever om goede afspraken te maken over de toepassing (of vernietigen) van (delen) het concurrentiebeding en/of relatiebeding. Het is altijd beter goede afspraken te maken als het op zijn beloop laten en te gaan vechten als het misgaat. Veel potentiële klanten zullen vaak afhaken omdat ze de problemen niet willen ongeacht wie gelijk heeft.

Dat is wat ik onder een slimme freelancer versta, het kost je wel wat tijd (en geld) maar geeft je ook zekerheid en voorkomt problemen achteraf. Het vervelende van dit soort bedingen is dat je werkgever er vroeg of laat achterkomt dat je bij (voormalig) klanten komt en als dat gebeurd word er gelijk met direct opeisbare boetes (staat er vast in) en claims gesmeten en vraagt dat al je aandacht. Terwijl het makkelijker is nu goede afspraken te maken en bijvoorbeeld toe te zeggen twijfelgevallen te bespreken. Je geeft ze het gevoel van inspraak en onderling respect. Maar je hebt natuurlijk altijd het recht te zeggen dat jij het toch doet en het dan alsnog "uit te vechten"

zo een heel verhaal, ik hoop dat het jou een beetje gevoel geeft hoe je er mee om kan gaan.

groet,

Roel

PS in sommige gevallen als je een klant goed kent en vertrouwd kan het ook gewoon een kwestie zijn van beiden je mond houden en dan zal de werkgever het nooit weten, maar dit werkt vaak alleen bij kleinere (en voor jou werkgever) minder belangrijke klanten. maar dat zijn dan wel de uitzonderingen.
Met citaat reageren