Los bericht bekijken
  #23  
Oud 9 maart 2008, 19:25
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Talking Re: RA/AA accountantsverklaring

Er zijn 2 zaken gepasseerd geef ik ook even de mening van hieruit:

1. vooruitbetalen
2. accc verklaring

inzake 1: ik zie dit als marktwerking en onderhandeling. Het woord ondoenlijk komt in mijn woordenboek niet voor. Als een zzp'er de juiste kandidaat is en hij wil aanbetaling etc... dan doe je dat; Waarom? omdat je jouw klant de beste kandidaat wilt bieden en als dat betekent dat je als ondernemer via de bank moet financieren om ze vooruit te betalen of wat dan ook dan is dat onderdeel van je werkwijze/filosofie. Dat kan dus ook principieel zijn dat je dat niet doet. Zelf vind ik dat zzp'ers zich vaak te soft hierin opstellen en veel harder moeten opstellen over betalingstermijnen.

inzake 2: in mijn ogen ben ik het helemaal met de zzp'ers eens. Mij wordt ook vaak gevraagd zo'n verklaring op te stellen. Iedereen denkt maar dat een acc verklaring voldoende is nou reken er maar op dat dat dus niet zo is. Stel hij kost € 200 per kwartaal dat is dan € 800 op jaarbasis. Voor een kleine ondernemer veel geld, maar wat krijg je daarvoor? in mijn ogen schijnzekerheid. Als je 100% zekerheid wilt dan zal de prijs van zo'n verklaring misschien 3-4 x zo hoog worden gezien de tijd die je nodig hebt en dat is onbetaalbaar voor een kleine zelfstandige dat is in mijn ogen een keus van de opdrachtgever zelf die zou dat dan zelf moeten betalen.

Daarnaast, waarom kan een boekhouder zo'n verklaring niet afgeven uiteindelijk zit ook hij met z'n aansprakelijkheid als het fout gaat. en zoals je ziet kun je hier hele teksten over vol schrijven dus stop ik er nu maar mee maar het is wel aardig om de discussie te zien.

Als mij wordt gevraagd om een verklaring op te stellen is de eerste reactie altijd 'kan het niet een verklaring zijn van de boekhouder of adviseur' en in veel gevallen is dat uiteindelijk ook geen probleem
Met citaat reageren