Los bericht bekijken
  #10  
Oud 11 augustus 2009, 10:45
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Aanschaf privé of zakelijk?

Zo'n 10 jaar geleden heb ik als toenmalig assistent accountant voor MBKB en zzp-ers verschillende belastingcontroles meegemaakt en ze kunnen soms over kleine bedragen zeuren, maar dat gebeurt vooral als je (vrijwel) alles op zakelijk zet. Ik adviseerde mijn klanten altijd om alle "gemengde zaken" zakelijk aan te schaffen en af en toe wat op prive te zetten. bijvoorbeeld je print uitnodigingen voor een prive feestje ed zet gewoon even een pak papier en een toner op je rekening courant met privé hierdoor blijkt uit je administratie dat je niet het onderste uit de kan wil en zal een inspecteur ook veel milder zijn. Door alles wel zakelijk te kopen (en uiteraard de BTW ook niet af te trekken voor prive dingen) en het deels op prive te zette word het inzichtelijk, als je de uitgaven echt scheid zoals bijv postzegels dan is het voor de inspecteur veel lastiger vaststellen of je prive en zakelijk scheid. De methode van Marjan werkt natuurlijk ook, ik heb alleen ervaren dat ondernemers het rechtvaardiger vinden voelen om daadwerkelijke prive dingen op prive te zetten in plaats van een percentage. (Soms zijn mensen net belastinginspecteurs die over de kleinste bedragen kunnen vallen. )
Met citaat reageren