Discussie: Starten als zzp
Los bericht bekijken
  #2  
Oud 19 december 2013, 21:52
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Vraag: Is het voor de BD aannemelijk dat ik "ondernemer voor de BD" ben?

-> Of je ondernemer bent zal je per soort belasting worden bezien. Voor de BTW zal je zeker als ondernemer worden gezien. Voor de IB lijkt het me ook wel aannemelijk: je maakt reclame, hebt een website, koopt in en verkoopt.

Vraag: Als mijn aftrek hoger is dan mijn winst uit het bedrijf, mag ik deze als aftrek gebruiken over mijn loon uit vaste dienst?

-> Ja, een verlies verlaagt je box 1 inkomen. (Dit zal uiteraard niet eindeloos moeten duren.)

Vraag: Wat als ik niet als ondernemer voor de IB wordt gezien? Wordt het resultaat uit overige werkzaamheden, hoe zit het dan met aftrekposten?

-> De kosten kan je ook bij resultaat uit overige werkzaamheden gewoon blijven aftrekken, je hebt alleen niet de extra fiscale faciliteiten voor ondernemers.

Vraag: Nu heb ik in dec. reeds een laptop aangeschaft als voorraad die ik in januari zal gaan verkopen. Hoe zit dat met de Btw aangifte (af te dragen btw in 1e kwartaal, KOR??)

-> Als je de laptop hebt aangekocht om deze te verkopen in je onderneming kan je de BTW aftrekken. Dan wel zorgen dat je dit jaar al een BTW-nummer krijgt.

De BTW over de verkoop van de laptop geef je aan na verkoop in het eerste kwartaal 2014. Of je recht hebt op de KOR weet je pas aan het eind van 2014, wel mag je onder voorwaarden een voorlopige vermindering per kwartaal toepassen. Bij het bepalen van de KOR telt uiteraard al je omzet mee, niet alleen die ene verkoop.

Over het urencriterium: hoe de fiscus je studie boekhouden en de tijd die je op je werk aan je onderneming besteedt zal zien durf ik niet te zeggen.
(Voor jou als starter is deze eis nog niet van toepassing, maar wanneer je geen starter meer bent stelt de fiscus, naast de 1225 uur, overigens ook de eis dat je meer dan de helft van je tijd (loondienst en onderneming) aan je onderneming besteedt.)
Met citaat reageren