Los bericht bekijken
  #15  
Oud 11 januari 2007, 15:40
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Wanneer 0-urencontract i.p.v. VAR?

Er zijn in jullie case twee situaties:

1 De relatie tussen de gemeenten en de VOF.
De gemeente wordt gevrijwaard voor het betalen van premies SV wetten en loonbelasting als beide vennoten een VAR aan de gemeenten (= opdrachtgever) kan overleggen. De Belastindienst legt 'de nota' dan neer bij de VOF.

2 De relatie tussen de VOF en de docenten. Bij deze relatie zijn er meerdere mogelijkheden:
2.1 Dat kan op basis van een freelanceovereenkomst. Vraag op de eerste plaats om een VAR aan de docenten. Als dat mogelijk is, is de VOF ook gevrijwaard voor het betalen van premies SV wetten en loonbelasting. Als een docent geen VAR heeft (of krijgt) dan moet er een goede freelanceovereenkomst komen. Daarbij is het belangrijk om er in te zetten dat de docenten niet verplicht zijn aan een oproep voor een cursus te voldoen. Dan bestaat nog altijd de mogelijkheid dat de Belastingdienst stelt dat deze docenten werknemers zijn en dat er premies SV en Loonbelasting betaald moet worden.

Er zijn zeer veel rechtelijke uitspraken over deze situaties gedaan, waar je alle kanten mee op kunt. Uiteindelijk heeft het toenmalige LISV het Besluit verzekeringsplicht Contactdocenten opgesteld (2000), om hier meer eenheid in te creeren. Dat was nog voor het VAR-tijdperk.
Wat ik hier mee wil illustreren is dat jullie met de VOF in een zeer problematische situatie terecht kunnen komen (hoeft niet). En de vraag is of je dat wilt en daarnaast de middelen hebt om je dan goed te laten bijstaan door een deskundige.

2.1. Het kan ook op basis van een arbeidovereenkomst, bijvoorbeeld een nulurencontract. Aan een nul uren contract kunnen werknemers rechten ontlenen. Je weet dat er belasting en premies betaald worden (=zekerheidsgevoel), maar je bent ook werkgever geworden. Dat betekent: inschrijven bij het UWV (via de Belastingdienst), loonadministratie opzetten, op tijd betalen aan de Belastingdienst. Arbeidstijdenwet, arbowet, ontslagrecht, enz. in acht nemen. Misschien een CAO van toepassing. Wettelijke minimumlonen. Ga maar uit dat de loonkosten, ongeveer 130% van het brutoloon per uur is.

(In twijfelsituaties tussen werknemerschap en ondernemerschap (als er geen VAR is) gaat het er niet om wat je vooraf bent overeengekomen, maar gaat het om het beoordelen van een feitencomplex achteraf. En als er twijfel bestaat (werknemer of ondernemer) dan gaat werknemerschap voor op ondernemerschap.)

2.2 PayRoll
Misschien kun je de docenten op de loonlijst van een uitzendbureau zetten. Dat kost (weer) iets meer (bovenop de 130%), maar je loopt geen risico's van premie en belasting betalen en je hoeft je ook niet te laten inschrijven als werkgever. Ik heb hier, met docenten geen ervaring mee, maar geef het als tip mee.

2.3 Combinaties
Misschien is er (op den duur) wel tijdelijk werk voor één docent(e) en worden andere docente op basis van een freelance overeenkomst ingehuurd of op de loonlijst van een uitzendbureau.

Ik kan op afstand niet jullie situatie beoordelen, maar ik hoop op de eerste plaats dat ik jullie wat 'inspiratie' heb gegeven en je daarmee concrete vragen aan een extern adviseur kunt stellen. Dat moet een jurist zijn, die thuis is op het terrein van Sociale zekerheid en verzekeringsplicht en die jullie daar ook mee wil begeleiden.

Wim