Los bericht bekijken
  #10  
Oud 28 maart 2007, 17:08
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Indicatie tarief artikelen nieuwsbrief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
----------------
Iets is wetenschappelijk of niet-wetenschappelijk. De meeste wetenschappelijke auteurs (onderzoekers) krijgen helemaal geen honorarium, zo mogen blij zijn dat ze gepubliceerd worden. In de toekomst zullen ze mogelijk zelfs moeten betalen om hun materiaal te publiceren.

70 cent per woord voor een bepaald artikel? Dan zou ik met dit tekstje dus al 38,50 euro hebben verdiend.
----------------
ex btw natuurlijk.


En ook al deze woorden leveren gewoon harde euro's op!
Niels, ik kom graag in contact met de opdrachtgevers die 70 cent per woord willen betalen. Wijs mij de weg!
Jammer dat je er zo op reageert, Erik. Misschien lees ik er iets in dat je helemaal niet zo bedoelt, dat hoor ik dan heel graag!

Wetenschapsjournalistiek is een serieuze tak van de journalistiek, er is zelfs een vereniging voor, met een paar honder leden. Daar zitten (bekende) freelancers bij, maar ook hoofden en redacteurs van wetenschapsredacties bij kranten, tv en radio en voorlichters van universiteiten en grote bedrijven als Philips. Het is allang niet meer zo dat onderzoekers zelf hun verhaal naar buiten brengen. Natuurwetenschap & Techniek bijvoorbeeld, stond er vroeger om bekend, is daar al bijna tien jaar geleden mee gestopt en heeft speciaal daarvoor haar redactie aangepast door er een stel echte journalisten in te zetten. De kwaliteit van het blad is omhoog geschoten daarna. Het kan ook eigenlijk niet meer, het veld is namelijk te veel veranderd om niet-professionele schrijvers over wetenschap te laten vertellen.

Ik vind dat Niels te bescheiden is, de bedragen die ik hier las schrok ook ik namelijk van. De norm voor kranten is ongeveer 30-35 cent per woord, liever zelfs 45 cent. 15 cent heb ik nog nooit gehoord, ik zou er zelfs mijn bed niet voor uitkomen.

Nu zit mijn werk iets anders in elkaar dan de gemiddelde journalist, mijn teksten zijn altijd een "bijproduct" van mijn visualisaties, maar daarom niet minder belangrijk. Ik werk hoe dan ook niet met een woordprijs, maar met een projectprijs. Als je een commercieel stuk/brochure voor een groot bedrijf maakt kom je heel vaak op een veel groter bedrag per woord uit, maar daar zit dan vaak wel een hele hoop werk achter.

Mieke
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren