Los bericht bekijken
  #2  
Oud 14 januari 2008, 22:58
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Balans tussen intuïtie en ratio

Buiten kaders denken, out of the box, dat is een goeie...
is vaak van toepassing op mensen die vastlopen en dus een conflict hebben tussen ratio en gevoel. ratio weet vaak wel welke kant het op moet, maar gevoel zegt dat er beren op de weg zijn (angst, niet kunnen afwegen van risico's of het niet geoefend zijn in intelligent risico nemen. Of andersom: gevoel weet goed welke kant het op moet, maar het is niet te onderbouwen.
Het hangt sterk van de situatie af of mensen de ruimte moeten geven aan juist hun gevoel of hun ratio.

Minicase: ik ben met mijn eenmanszaak opgegaan in een ander bedrijf(je). Moet ik - ondanks zes jaar succesvolle samenwerking - investeren in zekerheid en bescherming t.a.v. aansprakelijkheid (lees: BV) omdat ik weet dat ik zakelijk kwetsbaar ben? Of moet ik juist vertrouwen (en focussen) op de succesvolle samenwerking en niet terugvallen op (schijn)zekerheden?

Ik geloof wellicht niet zo in de balans tussen ratio en gevoel. Ik kies al twintig jaar (uiteindelijk) voor mijn gevoel. Ik neem dus ook regelmatig risico's als het gaat om ratio. Dat gaat wel eens mis, maar nooit ernstig. Uiteindelijk moet dat wat je doet een goed gevoel geven. Plezier in je werk, dat een voorwaarde is bij iedere vorm van leren, kan behoorlijk verpest worden door ratio .
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren