Los bericht bekijken
  #7  
Oud 29 januari 2011, 19:51
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Dit is even niet meer voor Michiel, maar ligt dit echt zo eenduidig, Roel?

[knip]

Stel jij nu dat een freelancer dat bij zijn opdrachtgever niet zo mag doen?
Nou ja mijn uitspraak is in het algemeen misschien iets te strikt, ik heb niet echt problemen met dit stukje tekst in de gebruikte link maar in dit geval voor telefoonkosten zou ik kiezen voor facturatie om het zakelijk handelen te benadrukken als zelfstandig freelancer ipv declarerende medewerker. Telefoonkosten worden fiscaal gezien beperkt voor weknemers Als freelancer/ondernemer mag je doorbelasten wat je wilt. Als je de declaratieprocedure gebruikt zal de administratie geneigd zijn om de werknemer regels te volgen. Bij een factuur zullen ze kijken naar het contract.

Meer algemeen.

Declareren = werknemers procedure binnen bedrijven.
Factureren = zakelijke activiteit door ondernemers.

Kortom als het aan zou komen op een beoordeling van een fictief dienstverband dan kan welke declaratie privileges je hebt bij een onderneming meespelen. Als jij precies hetzelfde mag declareren voor werknemers is dat een aanwijzing dat je word behandeld als werknemer. Vooral fiscaal gereguleerde kosten als reiskosten, telefoonkosten, maaltijdvergoedingen. Daarvan vind ik dat je ze zoveel mogelijk moet vermijden. Je kunt net zo makkelijk een extra bedrag op je factuur zetten of zelfs vastleggen in het contract, zolang jij commercieel factureert en het bedrag behandeld als btw belaste omzet bestaat contract vrijheid over de vergoedingen. voor reiskosten zit je dus niet vast aan 19ct per km, mag ook meer zijn.

Ik zou declaraties echt alleen gebruiken voor incidentele kosten die eigenlijk niet zo verband houden met je opdracht. paar voorbeelden Je word gevraagd op weg naar werk even 2 ordners te kopen of even langs de drukker te rijden om wat drukwerk op te halen en of je de rekening van 75 euro even kan voorschieten. Wil je een bloemetje meenemen voor een collega die jarig is..

Voor terugkerende kosten (zoals bijv de telefoonkosten) of aan de opdracht gerelateerde kosten zou ik altijd kiezen voor facturatie.
Met citaat reageren