Los bericht bekijken
  #3  
Oud 30 juli 2013, 17:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xnowel Bekijk bericht
De mevrouw die ik sprak vertelde mij dat dit niet nodig is en dat ik ook mijn 'inkomsten' niet hoef op te geven bij de belastingdienst.
Het kwam erop neer, dat alles wat ik dadelijk bij dit tijdschrift verdien, netto is...

Ik vond dit raar, omdat mij geleerd is, dat ik ALLES moet opgeven bij de belastingdienst. Eigenlijk snap ik er helemaal niets meer van.

Hopelijk kan iemand mij een advies geven.
Dat is dan een compleet misverstand. en zoals Rene al zegt onzin. Maar ik snap wel waar het misverstand vandaan komt hoor.. Ik zal het even sterk gesimplificeerd uitleggen. TOen jij belde moest je aan het begin van het gesprek een keuze maken voor welke belastingsoort je belde.
Die mevrouw die jij hebt gebeld zat achter het loket "omzetbelasting" en die zal dus meestal geen uitspraken doen over andere belastingen.
Als jij dus net gevraagd hebt of je een btw nummer nodig hebt en het antwoord daarop is nee en je vraagt vervolgens of je het dan wel moet opgeven aan de belasting (terwijl jij de inkomstenbelasting denkt) dan zal zij dat misschien opvatten alsof jij bevestiging vraagt dat je dus niets aan de omzetbelasting hoeft op te geven.

Mijn advies aan ondernemers, starters of ervaren met een "allergie" voor belastingen en die moeite hebben met het doolhof aan regels om altijd maar 1 belastingsoort of onderwerp per gesprek te bespreken met de belastingtelefoon. Dit voorkomt misverstanden doordat ofwel jij de gegeven antwoorden verkeerd uitlegt ofwel dat de persoon aan de andere kant jou vragen verkeerd begrijpt.

Kortom bel nog eens met de belastingdienst, maak in het menu dan de keuze voor de inkomstenbelasting (resultaat uit overige werkzaamheden valt onder de prive aangifte en iet onder de ondernemersaangifte) dan zul je ondubbelzinnig te horen krijgen dat je het wel moet opgeven.
Met citaat reageren