Los bericht bekijken
  #3  
Oud 4 juni 2010, 14:39
Leond Leond is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 juni 2010
Berichten: 7
Standaard Re: Parttime Freelancer VS Parttime ondernemer

bedankt voor de links Rene.

Het is nog duidelijker geworden.

Ik heb een vaste baan, maar wil parttime werken en dat combineren met Freelance.

Hieronder de informatie over overige werkzaamheden, maar de laatste begrijp ik niet 100%. ik qoute "Hier moet je met je opdrachtgever afspraken over maken. Kies je namelijk voor het loonbelastingsysteem, dan zal je opdrachtgever werkgeverspremies moeten afdragen."

moet de opdrachtgever iets betalen?
Overige werkzaamheden

Er zijn ook veel freelancers die een parttime baan naast hun freelance activiteiten hebben. Van hen en van freelancers die aan weinig of geen van bovenstaande voorwaarden voldoen (drie opdrachtgevers, geen gezagsverhouding, presentatie), beschouwt de Belastingdienst de inkomsten als resultaat uit overige werkzaamheden. Het nadeel is dat zij fiscale voordelen zoals de zelfstandigenaftrek mislopen. Het voordeel is dat zij niet alle risico's dragen van de volbloed ondernemer, er is immers nog de zekerheid van een baan ernaast.
Als je inkomsten worden beschouwd als resultaat uit overige werkzaamheden en je vraagt een VAR aan, dan zal de Belastingdienst waarschijnlijk een VAR-ROW verstrekken. Je hebt dan zelf de keuze of je onder het winstbelastingsysteem wilt vallen (je betaalt dan inkomstenbelasting) of onder het loonbelastingsysteem. Hier moet je met je opdrachtgever afspraken over maken. Kies je namelijk voor het loonbelastingsysteem, dan zal je opdrachtgever werkgeverspremies moeten afdragen.
Met citaat reageren