Los bericht bekijken
  #3  
Oud 31 augustus 2007, 17:19
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: hoe wordt mijn website gevonden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariska Bekijk bericht
Dus hoe zorg ik ervoor dat anderen bij mijn website uitkomen wanneer ze bepaalde zoekwoorden intikken?
Over zoekmachineoptimalisatie (Engels: SEO) zijn boeken en websites vol geschreven. In het artikel Vindbaar zijn op Lancelots staan een paar basistips.

Draai het eens om. Iemand die een zoekwoord als 'gebarentaal' intypt, wat hoopt die meestal te vinden?

Het antwoord op die vraag is eigenlijk niet te geven. Sommige mensen zoeken informatie (historie etc.), anderen educatie (hoe doe ik dat), anderen een trainer, anderen een tolk, anderen een instantie (normering, brancheorganisatie, beroepsvereniging), anderen een product (boek, instructie-CD/DVD e.d.) etc.

Zoekmachines als Google nemen echter aan dat mensen een informatieve/educatieve site zoeken. En die komen daarom hoger dan commerciële sites waarop alleen diensten worden aangeboden.

Wat moet je dus doen om hoog te komen in de zoekresultaten? Een informatieve/educatieve site maken.

Zo moeilijk is dat nou ook weer niet. Als je vijf pagina's volschrijft over het beroep tolk gebarentaal (wat kan en doet zo'n tolk, hoe word je dat, hoe gaat tolken in zijn werk, hoe vertaalt een tolk ongangbare woorden, wat kost het, enz.) dan heb je al beter materiaal dan waar ook op het web op de zoekfrase 'tolk gebarentaal'. En in dat materiaal kun je schaamteloos jezelf voorstellen als Tolk gebarentaal.

Naar zo'n site zou ik meteen linken op mijn site Leren.nl (2e plaats op 'gebarentaal'). Anderen misschien ook. En zo kom je in de loop der tijd hoog in de zoekresultaten.

Je moet wel wat technische richtlijnen in acht nemen. Een inhoudsvolle paginaspecifieke titel bijvoorbeeld, in plaats van 'vangebarentaal' op elke pagina. Wie zoekt er nou op "vangebarentaal"? Kun je er niet "Van Gebarentaal" van maken of zoiets, dat scoort tenminste nog op het gangbare woord "gebarentaal".
__________________
René
Met citaat reageren