Los bericht bekijken
  #7  
Oud 2 juli 2008, 22:05
Maasstad Maasstad is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Hoe word je usability-expert of SEO-expert?

Ik hou me dagelijks bezig met dit vakgebied. Ik ben (nog wel) werkzaam als manager van een design afdeling. (ik ga binnenkort als freelancer starten, vandaar dat ik regelmatig op deze website zit )

Zelf ben ik ooit begonnen als user interface designer. Door ervaringen als deze leer je (mede door veeeeeel fouten te maken) wat wel of niet werkt.

Het aller-aller-allermeest leer je door een usability test op te zetten of bij te wonen. Door gebruikers te observeren hoe ze door een website navigeren is van onschatbare waarde. Dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, zie dit artikel. Je leert op deze manier door de ogen van een gebruiker te kijken. Dat kan soms verbazingwekkend werken. (tip: vraag eens aan vrienden/familie of ze op een willekeurige website iets willen uitvoeren en je zal verbaasd zijn)

Verder kan ik de volgende boeken aanraden als je nog beginner bent:
- Don't make me think van Steve Krug
- The inmates are running the asylum van Alan Cooper
- Uiteraard alles van de usability guru Jakob Nielsen

Websites die ik zelf vaak bekijk:
Als je bovenstaande websites bekijkt zal je opvallen dat termen als Usability en User Experience veel gebruikt worden. Als je eens dit artikel leest, zie je dat usability een onderdeel van user experience is. Een goede website moet niet alleen gebruiksvriendelijk zijn, maar ook o.a. aantrekkelijk, betrouwbaar, vindbaar (SEO) en toegangkelijk.

Opleidingen op dit gebied vindt je o.a. bij Lectric.

Bekijk ook eens de winnaars van de Usability Award van dit jaar.

Het is een ontzettend leuk vakgebied met veel toekomst. Als je eens goed naar websites kijkt, dan zie je dat er nog veel te verbeteren valt.

Met het vakgebied SEO heb ik zelf niet veel ervaring. We houden er bij mijn werkgever wel rekening mee. Eén ding wat ik geleerd heb: goed schrijven voor het web is een ware kunst, dat voor weinigen is weggelegd (en dan heb ik het ook over grote bureau's).
Met citaat reageren