Discussie: Inkomstenbelasting IB 2010 activa en passiva
Los bericht bekijken
  #8  
Oud 17 maart 2011, 13:49
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sokken Winkel Bekijk bericht
Passiva=privestortingen+crediteuren+verlies
Ik ben geen administrateur, kau als ik het goed heb wel. Maar ik doe wel al 17 jaar mijn eigen boekhouding. Volgens mij horen noch prive stortingen noch verlies op je balans. Elke boekhoudkundige rekening moet OFWEL in je V&W rekening OFWEL op je balans. Voor beide geldt dan ook weer dat het links of rechts kan staan.

V&W:
Links = Alle kosten zoals inkoopkosten, verkoopkosten, reiskosten, etc.
Rechts = Alle omzet die je haalt uit de verkopen
Het verschil tussen links en rechts is je resultaat, ofwel winst ofwel verlies

Balans:
Links = Bezittingen, zoals voorraad + liquide middelen + debiteuren + te vorderen BTW
Rechts = Eigen Vermogen *) + crediteuren + te betalen BTW
Bij de balans is er NOOIT een verschil tussen links en rechts
*) Het Eigen vermogen op de balans is dat bedrag waarmee de totalen links en rechts gelijk worden

Het verband tussen de V&W en de balans zit hem er in dat je V&W zegmaar tussen twee bnelansen thuis hoort, een V&W is een periode en een balans is een momentopname. Als je twee balansen hebt, dan heb je twe keer een EV. Als je het verschil in Eigen vermogen neemt, plus je resultaat, plus je salso stortingen/opnamen, dat dit samen nul moet zijn. Anders gezegd: je winst of verlies samewn met je stortingen /onttrekkingen bepalen je nieuwe EV.

Volgens mij is dit laatste ook de check die het programma van de belastingdienst doet, als je alles ingevuld hebt en de aangifte wilt versturen. Als je dus een fout hebt in je EV bij begin of eind, of bij winst of verlies, of bij storing/opnamen, dan loopt je dus vast.

Misschien dat je met het bovenstaande dichter bij de oplossing komt.

Succes!
Met citaat reageren