Los bericht bekijken
  #11  
Oud 29 mei 2009, 12:49
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Personal branding & Social media

OK, dat is duidelijk en nu kan ik je vraag ook wat beter beantwoorden.

Personal Branding is hoe dan ook belangrijk. En dat beperkt zich niet tot het internet, maar heeft effect op alles wat je doet. Als bedrijf/persoon achter het bedrijf straal je een bepaald beeld uit. Het liefst laat je dat kloppen met wat je verkoopt en daar pas je dus op aan hoe je je personal branding opbouwt.

Misschien is het wat makkelijker voor je als ik jou eigen bedrijf als voorbeeld neem. Je hebt een bedrijf in visuele communicatie. Je maakt logo's en websites voor het MKB in de buurt van Groningen. Dat maakt het al een stuk duidelijker om te bepalen wat je moet doen dat jou klanten weten dat je er bent en dat jij degene bent die ze moeten hebben.

Je moet je namelijk afvragen waar jou klanten zich ophouden en wat ze belangrijk vinden. Een belangrijke vraag hierbij is: wie wil jij als klant? Wil je bijvoorbeeld websites maken voor de loodgieters en ramenzetters van Groningen, dan zou ik bijvoorbeeld in eerste instantie kijken of het mogelijk is om visitekaartjes of flyers neer te leggen op het hoofdkantoor van de plaatselijke woningbouwvereniging of bankfiliaal. Loodgieters en ramenzetters zullen voornamelijk aan het rondrijden zijn en jij wilt weten waar een centrale plaats is die ze allemaal wel eens een keer bezoeken. Zorg er ook voor dat de klanten die je al hebt, je aanprijzen bij hun collega's. Daarbij is het helemaal niet erg om je klanten dat gewoonweg te vragen.

Nu is dit een beetje kort door de bocht voorbeeld, maar in grote lijnen is dit hoe je moet denken. Als het betekent dat je potentiële klanten wel regelmatig op het internet kijken, dan zorg je dat je website te vinden is via de plaatsen/websites die zij regelmatig bezoeken. Ook moet je website zo opgebouwd zijn dat je potentiële klanten iets zien wat ze verwachten.

Dit is overigens maar een klein deel van personal branding, maar volgens mij het deel waar jij naar op zoek bent.

Er zijn overigens veel mogelijkheden om mensen in werkelijkheid te ontmoeten, zeker in de buurt van Groningen: daar zitten namelijk nogal wat mensen die zich bezighouden met web 2.0 en die zijn ook actief in het organiseren van borrels en dergelijke. Je moet je echter wel afvragen of je daar wel je potentiële klanten ontmoet of alleen concullegas..
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren