Los bericht bekijken
  #20  
Oud 19 december 2010, 00:24
Dennis van Dijk Dennis van Dijk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 december 2010
Berichten: 4
Standaard BTW vrijgestelde diensten

Hallo Luisterrijk,

Ik ben het met de meneer / mevrouw van de Belastingtelefoon eens. Aan de hand van de prestatie die jij levert wordt bepaald of deze met BTW belast dient te worden of niet. Grofweg komt het er op neer dat als jij in onderaanneming werkt voor de zorgboerderij, en de activiteiten van de zorgboerderij zijn vrijgesteld van BTW, dat jouw activiteiten ook vrijgesteld van BTW.
Een uitzondering hierop is het onderwijs, ga ik nu niet verder op in, waarin vanwege Europa wijzigingen in de wetgeving zijn doorgevoerd. Ik heb een klant die niet geregistreerd is bij het CRKBO. Zij geeft als freelancer begeleiding aan HBO-studenten. Omdat HBO-onderwijs bij wet geregeld onderwijs is, en zij feitelijk bij wet geregeld onderwijs geeft, zijn deze diensten ook vrijgesteld van BTW.

Het zou wat anders zijn als jij jouw diensten zou aanbieden via een payroller of een uitzendorganisatie. Jouw werkzaamheden veranderen dan wel niet, maar de dienst van de payroller of de uitzendorganisatie is niet het verlenen van zorg maar het leveren van mensen. En het leveren van mensen is een prestatie die belast is met 19% BTW.

Als je absolute zekerheid wilt hebben kun je de inspecteur van je eigen Belastingkantoor vragen of deze kan aangeven of deze diensten inderdaad zijn vrijgesteld. Dan staat het op papier en heb je een besluit van de Belastingdienst in handen.

Mocht je nog vragen hebben dan lees ik dat graag!

Succes!
Met citaat reageren