Discussie: Wanbetaling
Los bericht bekijken
  #12  
Oud 13 december 2008, 18:29
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: wanbetaling

Tja, dat verschilt per situatie. In jouw geval kwam je erachter dat je factuur nog op iemands bureau lag. Heb je gevraagd naar de reden daarvoor? En/of wat er moet/gaat gebeuren om in die situatie de door jou gewenste verandering te brengen en op welke termijn?

Mijn tactiek is in ieder geval, om iets ná het verstrijken van de betaaltermijn (een dag of 3, ik hanteer een betaaltermijn van 10 werkdagen) gelijk even te bellen en (heel vriendelijk!) te informeren naar de reden waarom nog niet betaald is.
Over het algemeen is de respons "oh, helemaal vergeten, ik ga het gelijk doen". Mocht dat om wat voor een reden dan ook niet lukken (..), dan bel ik wéér en informeer (wederom op uiterst vriendelijke, edoch besliste wijze) wanneer ik het geld op mijn rekening mag verwachten.
Ik zeg tijdens beide telefoongesprekken overigens niet heel veel, maar laat het initiatief zoveel mogelijk bij de crediteur liggen.

Als ook die afspraak niet lukt, doe ik een officieel schrijven de deur uit (per post), waarop ik de telefoongesprekken (met bijbehorende datum en hetgeen is besproken) vermeld. In dat schrijven kondig ik - naast een allerlaatste betaaltermijn die héél kort is - met naam en toenaam het in te schakelen incassobureau aan. Bij het het missen van de laatste deadline stuur ik direct de vordering door.

De laatste stap heb ik één keer moeten nemen, de stap daarvoor 2x. Over het algemeen hoef ik niet eens mijn tweede telefoontje te plegen

Succes en wijsheid gewenst,
Renée