Los bericht bekijken
  #3  
Oud 28 januari 2008, 22:38
Sebastiaan... Sebastiaan... is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 december 2007
Berichten: 16
Question Re: Hoe wordt de zorgpremie berekend?

Dag allemaal,

Ten eerste de opmerking: "Wat een zeer goede site is dit!" Mijn complimenten aan een ieder die hieraan heeft bijgedragen!

Is misschien een beetje late reactie, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk op basis van wat ik tot nu toe heb gelezen. Ook ik ben bezig met mijn exploitatiebegroting. Ik heb een eenmanszaak en hoop/ga er vanuit dat aan het einde van het jaar mijn inkomsten als Wins Uit Onderneming worden aangemerkt.

Op de site van de belastingdienst kom ik een uitleg over het belastbare inkomen waarover je 4,4% premie moet betalen volgens de zorgverzekeringswet.
Zie deze link:
http://www.belastingdienst.nl/variab....html#P37_2802

Daar staat dan het volgende dat voor mij van toepassing is (Winst uit onderneming):

"De inkomensafhankelijke bijdrage wordt berekend over het zogenoemde 'bijdrage-inkomen'. Dit bijdrage-inkomen is het totaal van wat u ontvangt aan:

(...)

* Belastbare winst uit onderneming
Hiervan is sprake als u een onderneming hebt.

(...)"

Wat is nu het belastbare inkomen? Is dat mijn winst na aftrek van fiscale regelingen als FOR, startersaftrek, zelfstandigenaftrek en investeringsaftrek? (mis ik er nog een paar... )

Dus als rekensommetjes:

Omzet - kosten = Winst voor fiscale regelingen;
Winst voor fiscale regelingen - fiscale regelingen = Winst na fiscale regelingen;
(Winst na fiscale regelingen / 100) * 4,4 = zorgpremie?

Blijft mijn Winst voor de Inkomstenbelasting dan de Winst na fiscale regelingen of mag ik de betaalde zorgpremie daarop in mindering brengen?
Dus:
Winst voor Inkomstenbelasting = Winst na fiscale regelingen - zorgpremie?

Met vriendelijke groet,

Sebastiaan.

P.S. Ja, ik kan het natuurlijk altijd aan mijn boekhouder vragen, maar die komt wat mij betreft pas aan het einde van het jaar...
Met citaat reageren