Los bericht bekijken
  #7  
Oud 18 maart 2007, 13:19
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Veilig groeien met freelancers

Ha Mieke en anderen,

Leuk dat je het hebt gelezen.

Inmiddels heb ik een case aan mijn broek hangen van een bedrijf dat dus graag met een freelancersnetwerk wil groeien. Ik zou graag hun naam noemen, maar ik heb me voorgenomen om niet meer negativiteit de wereld in te sturen. Toen ik met hen in zee ging heb ik niet naar de ervaringen van anderen geluisterd en mij laten meeslepen door mijn geilheid over de opdracht. Het werk dat ik voor hen doe is echt heel erg kicken. Ik leer er superveel van. Heb er zelfs een artikeltje over geschreven dat binnenkort in InCT verschijnt. Als ik de pdf heb, pleur ik hem wel op mijn blog. Ik denk dat dat mij weer meer leuks gaat opleveren, dus ik moet DANKBAAR zijn.

Maar dat lukt me dus niet zo goed. Omdat ze:
- structureel te laat betalen en zich daar niet eens voor verontschuldigen
- mij uitlenen voor net iets meer dan de helft van het uurtarief dat ze zelf beuren
- mij inhoudelijk en organisatorisch bizar weinig aan ondersteuning te bieden hebben
- een softwarepakket bij de klant ondersteunen dat naar mijn idee niet gebruiksvriendelijk is en te veel bugs bevat en ik word geacht daar toch enthousiast over te zijn
- vooral gericht lijken te zijn op zoveel mogelijk uren wegzetten in plaats van de klant goed te helpen

Jeetje zeg, wat kan ik me hierover opwinden! Ik ben al een keer op mijn vingers getikt omdat ik loyaler ben naar de klant dan naar de uitleners. Ja logisch, ik vind dat ik er voor die school zit en voor hun vraag en niet voor XXX.

Gelukkig lijkt het erop dat ik bijna van mijjn contract met hen af ben. Het aantal afgesproken uren is bijna op. Nu heeft XXX in mijn contract laten zetten dat de school in alle scenario's een klant van XXX blijft, maar de school wil graag met mij verder en zoekt nu voor me uit hoe ze mij direct kunnen inhuren zonder juridische ellende. Goed hè!

Uit dit soort ervaringen wil ik altijd GROTE CONCLUSIES trekken, b.v. 'nooit meer via club X voor klant Y werken maar altijd als Helder & Wijzer bij de klant zitten en naar mijn eigen waarden werken en voor mijn eigen geld! Maar ik moet eerlijk zijn. Ik had deze klus nooit op mijzelf binnen gehaald. Dus, ik moet gewoon zorgen dat ik zo'n naam krijg dat ik geen tussenbureau's meer nodig heb!

Wie heeft dit dilemma al eerder goed opgelost? Ik heb nog even het verhaaltje over omgaan met opdrachtgevers gelezen. Zijn natuurlijk goede tips, en ik had al veel eerder met XXX in gesprek moeten gaan, maar volgens mij liggen onze kernwaarden ongeveer een kilometer uiteen en zullen we nooit tot elkaar komen.
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren