Los bericht bekijken
  #2  
Oud 28 april 2015, 12:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ineke Bekijk bericht
Maar ik heb zojuist begrepen dat je maar 1 keer aangifte inkomstenbelasting moet doen. Dus dat zou inhouden dat ik als ondernemer aangifte doe en daar mijn gegevens uit loondienst invoer + de inkomsten van de kort klus uit december.
Inderdaad, dat is volgens mij de gebruikelijke gang van zaken. De ondernemersaangifte is complexer en daar kun je ook inkomsten uit loondienst op kwijt.

Dat gezegd hebbende, lijkt het me een beetje overdreven om vanwege een halve maand ondernemerschap al die complexiteit op je schouders te nemen. Er valt ook iets te zeggen voor een gewone loondienstaangifte, met het beetje winst uit onderneming bij 'overige inkomsten'.

Citaat:
Ik heb dus inkomsten ontvangen waarover ik officieel (omzet)belasting moet betalen.

Omdat de Belastingdienst mij een VAR-ROW heeft gegeven, betwijfel ik echter of ik dat wel juist gedaan heb. Als de Belastingdienst mij een VAR-ROW toekent, dan zien ze mij niet als volledig zelfstandig ondernemer. Dus dat zou inhouden dat ik, als ik klussen doen, daar geen btw over berekend moet worden en dat ik mijn aangifte omzetbelasting nog op 0 moet zetten en het vervolgens zo indienen.
Nee, de BTW-plicht staat helemaal los van het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting, die eigenlijk weer los staat van de VAR.

Citaat:
Klopt dit? Wat moet ik nu doen...?
Bij BTW volg je altijd de feiten. Je bent btw-plichtig, hebt in het eerste kwartaal verkoopfacturen uitgereikt met btw en mogelijk inkoopfacturen ontvangen met btw. Die dingen tel je op en geef je aan via de btw-aangifte van het 1e kwartaal 2015.
__________________
René
Met citaat reageren