Los bericht bekijken
  #2  
Oud 3 maart 2008, 23:05
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: 'contractje uit loondienst' naar zelfst. ondernemer

Hmm, even heel snel - weinig tijd nu.
Ik heb ook een opdracht bij oud-werkgever. Ik heb de overeenkomst precies zo opgesteld als ik bij 'normale' opdrachtgevers doe. Er staat dus niets in over uit diensttreden of wat dan ook, dat is namelijk helemaal niet relevant. Wel is inderdaad de hierarische verhouding van belang (dat die er niet is ). Ik ben geen jurist, maar ik kan me voorstellen dat als in het contract is opgenomen dat je een bepaald bedrag per maand kan verwachten, de belastingdienst/UWV dat juist weer ziet als verkapt werkgeverschap - immers ben je dan ook 'oproepbaar' voor dat bedrag, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik zou dus sowieso niets vermelden over uit dienst gaan. En verder concreet vastleggen voor welke werkzaamheden en welk uurtarief (o.i.d.) je ingehuurd wordt, net als bij andere opdrachtgevers. En dan zorgen dat je op het gegarandeerde bedrag uitkomt. Ik heb in mijn overeenkomst in elk geval opgenomen dat ik werk naar eigen inzicht doe, op de door mij vastgestelde tijden en dat ik eventueel kan uitbesteden naar een derde. Daarmee benadruk ik mijn zelfstandigheid (wat ook zo is). Daarnaast kan ik eventueel als het nodig is aan de hand van opdrachtbevestigingen (ik heb een mantelovereenkomst met daarbinnen deelopdrachten) aantonen dat er van hierarchische verhouding geen sprake is.
(dit was kort, kan je nagaan hoe lange berichten van mij zijn. )
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren