Los bericht bekijken
  #4  
Oud 27 februari 2007, 11:17
Fjodor Fjodor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Wat me in dit geval ook zeer belangrijk lijkt is hoe je vraag 2j op het aanvraagformulier van de VAR hebt beantwoord:
Verwacht u de VAR-werkzaamheden te verrichten voor opdrachtgevers bij wie u voorheen soortgelijke werkzaamheden in
loondienst heeft verricht?
Als je hier "nee" hebt geantwoord terwijl het "ja" wordt dan kun je natuurlijk in problemen komen.
Precies, omdat ik op het moment van invullen totaal niet de intentie had om via mijn oude werkgever een opdracht aan te nemen, heb ik daar volgens mij "nee" ingevuld. Ik besef dus dat daar risico's aan kleven.

Maar wat zijn die risico's? Wat gebeurd er als ze (UWV/Belastingdienst) bij mij aankloppen met de mededeling dat ik de VAR onjuist heb ingevuld?
Krijg ik een boete (en hoe hoog)? Wat moet ik alsnog betalen (en hoeveel)? Wat zijn de gevolgen daarna, krijg ik überhaupt nog wel een nieuwe VAR?

Ik wil me totaal niet bezighouden met "trucjes" waar veel mensen mee aankomen zoals "ach joh, dan sturen we elkaar toch een factuurtje", want de belastingdienst is ook niet achterlijk. Ik wil mijn ondernemerschap eerlijk bedrijven. Maar dat wordt moeilijk zolang ik niet de juiste informatie krijg.
Zelfs de belastingtelefoon kon mij niet direct helpen op dit punt. Na doorverbonden te worden kreeg ik enkel de suggestie om deze vraag schriftelijk voor te leggen aan het regiokantoor van de belastingdienst. Blijkbaar is het een moeilijke vraag.

Ik was eerst van plan om later dit jaar te gaan freelancen, maar e.e.a. liep sneller dan verwacht waardoor ik dus sneller besluiten moet nemen, terwijl ik juist iemand ben die dingen ver vooruit probeert te plannen, met zoveel mogelijk zaken rekening wil houden en risico's probeert te beperken...